Lisa Nilsson, Masayah och Majestic 3 till Stockholm Jazz Festival

Lisa Nilsson, Masayah och Majestic 3 till Stockholm Jazz Festival Årets upplaga av Stockholm Jazz Festival blir något alldeles extra. Stockholms största jazzfest och soulparty kan till den redan mäktiga artistlistan lägga två av Sveriges populäraste artister och absolut bästa soulröster. Kritikerrosade Masayah förstärker fredagen den 19 juli Blacknuss All Stars, där redan Titiyo och Stephen Simmonds finns bland sångarna. Lisa Nilsson är nu också klar för att sjunga i specialkomponerade bandet Blues Extension, som efter Bo Kaspers Orkester avslutar partyt med ett blues-och soulfyrverkeri söndagen den 21 juli. I bandet finns bland andra Sven Zetterberg och Claes Yngström. Onsdagen den 17 juli blir Majestic 3 med sin hippa, häftiga hip-hop/rap gäster hos Nils Landgren Funk Unit som avslutar festivalen den dagen. Majestic 3 är Nemo och bröderna Magnum och Marcus Coltrance Price. Masayah, eller Mugambwa "Mogge" Sseruwagi som han heter, är 25 år. Efter tv-såpan Tre Kronor där han spelade Abby, har Masayah skapat sig ett namn på den svenska soulhimlen genom debutplattan Masayah och singeln One dance som hyllades av musikkritikerna. Han har jämförts med storheter som D´Angelo och R Kelly. Själv gillar han också Otis Redding, Al Green och jazzsångerskor som Billie Holiday. Lisa Nilsson har tagit steget upp bland landets populäraste artister och på tisdag kan hon ses och höras hos Lasse Berghagen i Allsång på Skansen som uppladdning för Jazzfestivalen. Festivalen på Skeppsholmen pågår den 16-21 juli. Bland artisterna i soul- och funkpartyt finns också namn som Angie Stone, Chaka Khan och kultbandet Mothers Finest som med sin blandning av funk, r&b och rock lär få Skeppsholmen att gunga tungt. Blir det då någon jazz? Självklart! Sångerskor som Stacey Kent och Claudia Acuna och namn som Woody Herman Orchestra med Freddy Cole (Nat King Coles yngre bror). En fyrklöver i absolut världsklass är Joe Lovano, John Scofield, Al Foster, Dave Holland. Richard Bona gjorde dundersuccé redan i fjol med sin blandning av jazz, funk och afrikanska sånger. Svenska toppnamn med egna band är Jonas Kullhammar, Magnus Lindgren, Anders Bergcrantz och förstås Putte Wickman. Lägg till Steps Ahead, ett av världens bästa fusionsband, en plantskola för de största jazznamnen, otroliga kultsångarna i Blind Boys of Alabama (Grammy för blues- och gospelplattan Spirit in the Century), supergitarristerna Kurt Rosenwinkel och svenske Ulf Wakenius och en av världens främsta basister just nu, Victor Bailey. Då har ni faktiskt bara fått lite mindre än hälften av alla artister på årets jazz- och soulfest i Stockholm. För mer info om artister, datum, biljetter och övrigt, se www.stockholmjazz.com Stockholm Jazz Festival sker i samarbete med Svenska Dagbladet, Radisson SAS, Jazz Stage, Spendrups och en rad samarbetspartners. Förköp av biljetter på Biljett Direkt 077-170 70 70 (biljetter kan hämtas hos alla ATG-ombud i landet), Sverigehuset / Kungsträdgården, Stockholm, Box Office / Norrmalmstorg, Stockholm. Övrig biljettförsäljning i Stockholm på Skivspåret Svala & Söderlund, Konserthuset, Stockholm, NK Musik & Nöje (plan 4), Hamngatan, Stockholm. För mediafrågor, vänligen kontakta Christina Glaeser, christina.glaeser@stockholmjazz.com eller på telefon 0739-47 98 51. För övrig information, kontakta Stockholm Jazz Festival, tel 08-556 145 64, eller via e-mail: info@stockholmjazz.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/11/20020711BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/11/20020711BIT00540/wkr0002.pdf