Två nya ledamöter till Svenska Dagbladets styrelse

Två nya ledamöter till Svenska Dagbladets styrelse Vid den bolagsstämma som Svenska Dagbladet höll idag invaldes Monica Caneman och Ingrid Engström i styrelsen och Jaakko Rauramo avgick. Jaakko Rauramo som varit ledamot sedan 1995, har avgått ur styrelsen på egen begäran. Till ny ordinarie styrelseledamot utsågs Monica Caneman och till ny suppleant Ingrid Engström (se bilaga för förteckning över hela styrelsen). Ingrid Engström kommer att delta i styrelsens arbete och är föreslagen som ordinarie ledamot från nästa bolagsstämma. Monica Caneman var tidigare stf koncernchef i SEB där hon arbetat i 24 år. Monica jobbar nu med olika styrelseuppdrag i Munksjö AB, Frango AB , Investment AB Öresund, Capona AB samt som styrelseordförande i Vitea AB. Ingrid Engström är VD och koncernchef för Know It sedan 2000. Hon var dessförinnan VD för com hem AB och har sedan slutet av 1980-talet haft ledande befattningar inom IT-, media- och telekomsektorn. Ingrid har en psykologexamen från Uppsala Universitet. VD Gunnar Strömblad kunde rapportera om en mycket stark upplageutveckling de senaste månaderna samt att bolaget nu etablerat en kostnadsnivå som är väsentligt lägre än tidigare. De planerade besparingarna på närmare 200 MSEK kommer att kunna förverkligas. Annonskonjunkturen är fortfarande svag men en viss förbättring har kunnat iakttas den senaste tiden. Sammantaget förväntas att Svenska Dagbladet nu ska leva upp till de resultatkrav som styrelse och ägare formulerat. Upplageutvecklingen på den prioriterade Stockholmsmarknaden är mycket positiv. Under kvartalet ökade upplagan med 10 900 till 119 300 ex i genomsnitt per utgivningsdag. Trots en minskning i landsorten ökade upplagan i hela landet med 4 500 till 184 200 ex. - Vi arbetar intensivt med att förändra och förbättra journalistiken i Svenska Dagbladet. Det är mycket glädjande att allt fler upptäcker och uppskattar tidningen, säger chefredaktör Lena K Samuelsson. Styrelsens ordförande Birger Magnus uttalade i samband med bolagsstämman att styrelsen och Schibsted är imponerade över hur Svenska Dagbladet under det senaste året genomfört ett omfattande effektiviseringsarbete samtidigt som man förbättrat produkten betydligt. Svenska Dagbladet har på kort tid drastiskt förbättrat sin konkurrenskraft och förmåga till överlevnad, sett i förhållande till de förväntningar som styrelse och ägare har haft. Svenska Dagbladets resultat för det första kvartalet kommer att rapporteras i samband med Schibsteds rapport den 13 maj. Stockholm den 17 april 2002. För ytterligare information kontakta: Styrelseordförande Birger Magnus +47 900 300 93 VD Gunnar Strömblad tel. 070-525 21 04 Chefredaktör Lena K Samuelsson tel. 070-525 22 75. Bilaga: Förteckning Svenska Dagbladets styrelse ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT01030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT01030/wkr0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT01030/wkr0003.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT01030/wkr0004.bolagsst