Ändrade matval kan ge mer hållbar antibiotika

Report this content

– Dåliga djurmiljöer ökar användningen av antibiotika. Detta bidrar till ökad resistens som gör antibiotikan verkningslös. Genom att välja kött från länder med en ansvarsfull användning av antibiotika kan vi motverka detta och skapa förutsättningar för att några av våra viktigaste läkemedel förblir verkningsfulla. Det skriver veterinärer och smittskyddsläkare på DN debatt idag.

– Uttrycket ”En värld- en hälsa” gäller i högsta grad för antibiotikaresistens. Bakterier sprids genom ökad rörlighet för människor och djur och samma typer av antibiotikaresistenta bakterier och resistensgener cirkulerar bland människor, djur, livsmedel och miljö. Situationen är nu så allvarlig att alla som kan måste ta sitt ansvar. Det gäller oss alla även i vår roll som konsumenter, skriver veterinär Sten-Olof Dimander, vd på Svenska Djurhälsovården och professorn och infektionsläkaren i Uppsala Björn Olsen.

Antibiotikaanvändningen till livsmedelsproducerande djur varierar mellan olika länder. Förbrukningen kan förklaras av skillnader i djurmiljöer, förebyggande djurhälsovård och smittskydd.
– Svenska bönder använder bara en niondel så mycket antibiotika som i övriga EU, tre gånger mindre än danskarna och 15-20 gånger mindre än tyskar och spanjorer. Det är räknat per kilo djur och har alltså inget med storleken på jordbruken att göra, säger Sten-Olof Dimander. I USA beräknas 80 procent av antibiotikan gå till djur och bara 20 procent till människor. I Sverige är situationen den omvända.

– Också inom humanmedicinen är användningen mer återhållsam än i övriga EU även om skillnaderna här är mindre, säger Björn Olsen. En europeisk undersökning från 2013 visar exempelvis att andelen medborgare som tagit en antibiotikakur de senaste 12 månaderna var 50 procent högre i övriga 27 EU-länder än i Sverige.

– Den omfattande användningen av antibiotika i jordbruket maskerar ofta en dåligt utvecklad djuromsorg och gör det möjligt att hålla en hög produktion trots karga djurmiljöer och ett högt infektionstryck. I övriga EU används dessutom oftare bredspektrumantibiotika som lättare ger resistens, säger Sten-Olof Dimander.

– I väntan på att WHO tar fram den globala aktionsplan mot resistens som nyligen utlovats är det viktigt att alla bidrar efter förmåga. Genom att exempelvis välja kött från länder med en ansvarsfull antibiotikaanvändning kan vi styra bort från en osund och farlig utveckling, säger Sten-Olof Dimander och Björn Olsen.

För ytterligare information, kontakta:

Sten-Olof Dimander, VMD, vd Svenska Djurhälsovården, tel: 070 – 262 32 57
Jenny Lundström, VMD och antibiotikaexpert Svenska Djurhälsovården, tel: 073 - 044 62 36
Björn Olsen, professor och Infektionsläkare, Uppsala, tel: 070 - 238 49 44

Svenska Djurhälsovården AB är ett veterinärt företag som arbetar för en god djurhälsa hos grisar, får och nötkreatur för köttproduktion. Företaget är officiell huvudman för djurhälsoprogram enligt Jordbruksverkets beslut . Verksamheten finansieras genom avgifter från anslutna besättningar, djurhälsoavgifter från slaktdjur, statliga bidrag samt forskningsbidrag. Bolagets verksamhet är inte vinstdrivande. Svenska Djurhälsovården har ett 50-tal medarbetare och arbetar över hela landet.

Taggar: