Nordiska mästerskapet i Counter-Strike 2

Nu korar vi de första nordiska mästarna i Counter-Strike 2

Den 23 december 2023 har det svenska e-sportförbundet och de andra nordiska e-sportförbunden glädjen att bjuda in alla e-sportälskare till nordiska mästerskapen i Counter-Strike 2.

Ett mästerskap där det nordiska perspektivet på idrott, inkludering och jämställdhet lyfts. Samtliga nordiska länder medverkar med sina damlandslag i ett första historiskt nordiskt mästerskap i Counter-Strike 2.

Vi är supertaggade på årets NM, det är fyllt av talangfulla tjejer från hela Norden och håller högre nivå än någonsin. Årets upplaga av damlandslaget är också toppklass och vi kommer även detta år gå för guld, säger Tilde ‘7licious’ Byström.

Tävlingarna arrangeras under lördagen och söndagen i Göteborg på Världskulturmuseet och Inferno Online. Huvudsponsor för svenska e-sportlandslaget är sedan många år Svenska Spel.

Nordiska mästerskapet för damer utvecklar dagens e-sportscenen samtidigt som det inspirerar unga tjejer att ta nästa steg i sin utveckling. Förebilder är avgörande för framtiden och drömmen om att få representera landslaget är bland den bästa motivationen som finns, säger Jimmy Sandberg, sponsringsansvarig på Svenska Spel.

Det är det första nordiska mästerskapet där samtliga nordiska länderna skickar sina damlandslag i Counter-Strike 2. Förutom själva äran tävlar lagen också om en prispott på 50 000 kr.

Matcherna börjar spelas på lördagen den 2 december klockan 09.00 på Inferno Online, då Sverige möter Norge och Finland möter Danmark. Efter 14.00 spelas matcher på Världskulturmuseets trappscen.

Finalerna spelas på söndagen den 3 december klockan 14.00 på Världskulturmuseets trappscen och sker i samband med utställningen Världens spel – A World of Games.

Generalsekreterare
Chris Jonasson
chris.jonasson@svenskesport.se

Projektledare
Lillie Klefelt

lillie.klefelt
@svenskesport.se

Om Svenska E-sportförbundet
Svenska E-sportförbundet är sedan maj 2023 medlemmar i Riksidrottsförbundet och organiserar e-sporten i Sverige. Förbundet har 25000 medlemmar i 38 föreningar från hela landet och representerar den svenska e-sporten internationellt. Förbundet har som vision att "Svensk e-sport ska vara världens bästa", det oavsett om det gäller organisering, gräsrotsengagemang eller idrottsliga framgångar.

Citat

Tilde ‘7licious’ Byström.