Nu korar vi de officiellt första Svenska Mästarna i e-sport

Report this content

Lördagen den 9 december  2023 har vi glädjen att bjuda in alla e-sportälskare till SM-finalerna i e-sport som spelas på Live! Arena i Älmhult vid Älmhults Handelsplats. Svenska E-sportförbundets officiella SM i e-sport spelas i grenarna Counter-Strike 2, Dota 2 och Rocket League.

Tävlingarna arrangeras tillsammans våra tävlingspartners Svenska Raketligan (Rocket League), Epulze (Dota 2) och Svenska Elitserien i Esport (Counter-Strike 2). Svenska Mästerskapen inleds med öppna kvalturneringar online där alla svenska e-sportare som representerar en förening ansluten till Svenska E-sportförbundet har möjlighet att delta.

“Årets SM blir det första officiella svenska mästerskapet i e-sport som idrott i Sverige och vi ser framemot etableringen av fler lokala e-sporttävlingar och turneringar runtom i hela Sverige för att främja den organiserade e-sportens frammarsch, säger Sammi Kaidi, förbundsordförande för Svenska E-sportförbundet.

Partners för Svenska Mästerskapet är Ingka Centres, Strawberry, Inet, Live! Arena Älmhult, Evnia Philips, Logitech, Telia och CGI.

Ingka Centres

”På Ingka Centres strävar vi efter att skapa platser där varje ögonblick ger möjlighet till lek och spel. Lek och spel föryngrar sinnet och höjer stämningen, och det är precis den typen av gemenskap vi vill skapa, vilket även våra besökare efterfrågar. E-sport är en stor del av denna ambition, särskilt med tanke på dess snabba tillväxt och stora potential. Vi är stolta över att samarbeta med SESF på den spännande resan för att sudda ut gränserna mellan online och offline och samtidigt ha roligt tillsammans med våra besökare” säger Jens Nielsen, Commercial & Digital Manager för Ingka Centres.

Svenska Raketligan

"När Svenska Raketligan grundades våren 2019 var ett av målen att utse svenska mästare i Rocket League, nu får vi den möjligheten och det känns otroligt. Min förhoppning är att e-sport Sverige nu får upp ögonen för Rocket League, och att vi gemensamt med CS och DOTA2 kan bygga framtidens föreningsdrivna svenska e-sportlandskap." säger Robert Fridström, ordförande Svenska Raketligan

Svenska Elitserien i Esport

“I fem år har vi arbetat hårt för att stärka den svenska e-sportscenen, och det är därför med stor glädje och stolthet som vi nu tillkännager utdelningen av den allra första officiella svenska mästerskapstiteln inom Counter-Strike 2. Detta markerar en betydande milstolpe då Counter-Strike nu erkänns som en fullfjädrad idrott i Sverige, säger Tommy “Potti Ingemarsson, grundare av Svenska Elitserien i Esport.

Epulze
”Epulze har länge jobbat på en global nivå för att växa gräsrötterna inom e-sport. Det är därför extra roligt att få möjligheten att jobba med det Svenska esportförbundet och bidra till ett ökat intresse för esporten och en ordentligt organiserad gräsrotsrörelse här på hemmaplan."
säger Markus Lövgren, Cofounder and Chief Strategy Officer

Svenska E-sportförbundets pressmeddelande levereras med hjälp av Cision!

Chris Jonasson

chris.jonasson@svenskesport.se

Jonas Öberg
Projektledare
jonas.oberg@svenskesport.se

Taggar:

Snabbfakta

Svenska E-sportförbundet är sedan maj 2023 medlem i Riksidrottsförbundet och kan därmed i år göra Sveriges första Esport SM där det faktiska SM-tecknet delas ut.
Mästerskapet arrangeras i Älmhult på Live! arena den 9 december

Citat

Årets SM blir det första officiella svenska mästerskapet i e-sport som idrott i Sverige och vi ser framemot etableringen av fler lokala e-sporttävlingar och turneringar runtom i hela Sverige för att främja den organiserade e-sportens frammarsch.
Sammi Kaidi, förbundsordförande för Svenska E-sportförbundet.
Jens Nielsen, Commercial & Digital Manager för Ingka Centres
Robert Fridström, ordförande Svenska Raketligan
I fem år har vi arbetat hårt för att stärka den svenska e-sportscenen, och det är därför med stor glädje och stolthet som vi nu tillkännager utdelningen av den allra första officiella svenska mästerskapstiteln inom Counter-Strike 2. Detta markerar en betydande milstolpe då Counter-Strike nu erkänns som en fullfjädrad idrott i Sverige.
Tommy “Potti Ingemarsson, grundare av Svenska Elitserien i Esport.
Markus Lövgren, Cofounder and Chief Strategy Officer