Nu startar nordiska mästerskapet – zAAz och juliano i truppen

Report this content

De svenska damerna är på plats i Göteborg inför helgens nordiska mästerskap. Däribland Zainab 'zAAz' Turkie, en av de främsta kvinnorna inom Counter-Strike. – Det är alltid stort att få representera Sverige. Vi kommer hit med ett starkt lag med internationellt etablerade spelare, så
vi hoppas kunna visa upp det under helgen och spela hem ett guld till Sverige, säger Zainab ”zAAz” Turkie.

Laget som tagits fram av Förbundskapten Fredrik 'Jaegarn' Kempf och landslagscoach Maikel 'kMs' Yuksel är favorittippade inför helgens tävling.

Imorgon lördag kliver Sverige in i turneringen där de ställs mot Norge.

– Den truppen vi arbetat fram tillsammans med coach Maikel 'kMs' Yüksel har en perfekt rollfördelning. Tjejerna har kommit ihop fint som grupp på kort tid och jag är extremt stolt över laget.

Nu ger vi tjejerna allt stöd vi kan, säger förbundskaptenen Fredrik ”JAEGARN” Kempf.

Damscenen växer snabbt, såväl internationellt som nationellt.
– Det är otroligt roligt att vi idag kan presentera truppen till det historiska första nordiska mästerskapet i CS2. Att några av de bästa spelarna kommer hem för att spela visar på landslagets styrka. Stort lycka till från en mycket stolt huvudsponsor, säger Jimmy Sandberg, sponsringsansvarig
på Svenska Spel.

Förutom Sverige och Norge ställer även Island, Finland och Danmark upp i turneringen.

Spelschema finns här: http://svenskesport.se/nm

Sveriges trupp till det nordiska mästerskapet
Tilde '7Licious' Byström (Seattle/ Stockholm)
Zainab 'zAAz
' Turkie (Malmö)
Julia
'juliano' Kiran (Trensum)
Linnea
'NeaClaesson (Katrineholm)
Lina
'LinaHenriksson (Umeå)

Förbundskapten
Fredrik 'Jaegarn' Kempf
0761905857
fredrik.kempf@svenskesport.se

Om Svenska E-sportförbundet
Svenska E-sportförbundet är sedan maj 2023 medlemmar i Riksidrottsförbundet och organiserar e-sporten i Sverige. Förbundet har 25000 medlemmar i 38 föreningar från hela landet och representerar den svenska e-sporten internationellt. Förbundet har som vision att "Svensk e-sport ska vara världens bästa", det oavsett om det gäller organisering, gräsrotsengagemang eller idrottsliga framgångar.

Taggar: