Svenska E-sportförbundet inleder samarbete med Ingka Centres

Report this content

Mötesplatsjätten riktar sig till miljoner svenska gamers och för samman proffs med nybörjare i ett nytt partnerskap med SESF på E-sportens dag

Svenska E-sportförbundet och Ingka Centres inleder ett nytt samarbete som ska förena den digitala och fysiska världen. Tillsammans ska Ingka Centres och SESF tillgängliggöra e-sporten för en bredare publik genom arrangemanget E-sportens dag, som under hösten kommer att arrangeras över hela Sverige. E-sportens dag inleds i oktober och avslutas i december med en storslagen final i Svenska Mästerskapet i E-sport på Live! Arena i Älmhult.

Målet med satsningen är att involvera sig i den gemenskap och stora kraft som finns bland lokala gamers. Ingka Centres och SESF vill erbjuda en ny inspirerande upplevelse som inte bara för samman befintliga spelare, utan också lockar nya spelare till e-sportens värld.

”På Ingka Centres strävar vi efter att skapa platser där varje ögonblick ger möjlighet till lek och spel. Lek och spel föryngrar sinnet och höjer stämningen, och det är precis den typen av gemenskap vi vill skapa, vilket även är våra besökare efterfrågar. E-sport är en stor del av denna ambition, särskilt med tanke på dess snabba tillväxt och stora potential. Vi är stolta över att samarbeta med SESF på den spännande resan för att sudda ut gränserna mellan online och offline och samtidigt ha roligt tillsammans med våra besökare," säger Jens Nielsen, Commercial & Digital Manager för Ingka Centres.

Samarbetet inleds inför E-sportens dag och har som mål att ge en unik inblick i e-sportens värld: hur den är organiserad, tävlingsandan, och möjligheten att främja ett säkert och hållbart e-sportsutövande.

Ingka Centres samarbete med SESF öppnar upp dörren för en bredare publik och gör det möjligt för människor från alla bakgrunder att upptäcka e-sportens värld. Det görs genom att erbjuda möjligheter att lära sig mer och koppla samman nybörjare med entusiaster på alla nivåer, att träna, tävla och bli en del av den livliga och ständigt växande gemenskapen kring gaming.

”Partnerskapet med Ingka Centres skapar stora möjligheter att bredda e-sporten och göra den tillgänglig för fler och på offentliga platser. För oss handlar det om att främja och öka förståelsen för e-sport genom en rad olika aktiviteter, såsom prova-på-sessioner inom olika e-sportdiscipliner, inspirerande föreläsningar från etablerade spelare och experter samt verktyg och resurser för att starta egna e-sportföreningar," säger Sammi Kaidi, ordförande för Svenska E-sportförbundet.

Aktiviteterna kommer att sträcka sig över en hel dag och vara öppna för alla som är nyfikna på e-sport och som vill vara med och forma dess framtid. Evenemangen kommer att äga rum på flera platser, inklusive i-HUSET i Linköping, Avion Shopping i Umeå, Birsta City i Sundsvall, Erikslund Shopping Center i Västerås, Kungens Kurva i Stockholm och Shopping Park Kållerad i Göteborg. Den mycket efterlängtade finalen kommer att äga rum på Live! Arena i Älmhults Handelsplats, där besökare kan förvänta sig en spektakulär uppvisning av sportmannaskap, kreativitet och underhållning.

För mer information om kommande evenemang och aktiviteter, besök E-sportens dags webbplats. www.esportensdag.se

Levererat genom Cision, Svenska E-sportförbundets partner för pressmeddelande.

Presskontakt: Svenska E-sportförbundet
Chris Jonasson

Tillförordnad Generalsekreterare
chris.jonasson@svenskesport.se

Om Ingka Centres

Ingka Centres är en del av Ingka Group (som också inkluderar IKEA Retail och Ingka Investments). Ingka Centres har cirka 50 års erfarenhet av köpcentrum och samarbetar idag med över 3 000 varumärken inom sin portfölj av 47 köpcentrum på 14 marknader. Företaget är värd för fler än 370 miljoner besökare varje år på sina IKEA-anslutna mötesplatser. Ingka Centres skapar sina mötesplatser i samarbete med såväl lokalsamhället som sina partners och hyresgäster för att säkerställa att de blir destinationer med emotionell betydelse som bidrar med värde och bygger social gemenskap.

Mer information: LinkedIn, Facebook, Twitter.

Om Svenska E-sportförbundet
Svenska E-sportförbundet är sedan maj 2023 medlemmar i Riksidrottsförbundet och organiserar e-sporten i Sverige. Förbundet har 25000 medlemmar i 38 föreningar från hela landet och representerar den svenska e-sporten internationellt. Förbundet har som vision att "Svensk e-sport ska vara världens bästa", det oavsett om det gäller organisering, gräsrotsengagemang eller idrottsliga framgångar.

Mer information: Facebook, Twitter.

Taggar:

Citat

På Ingka Centres strävar vi efter att skapa platser där varje ögonblick ger möjlighet till lek och spel. Lek och spel föryngrar sinnet och höjer stämningen, och det är precis den typen av gemenskap vi vill skapa, vilket även är våra besökare efterfrågar. E-sport är en stor del av denna ambition, särskilt med tanke på dess snabba tillväxt och stora potential. Vi är stolta över att samarbeta med SESF på den spännande resan för att sudda ut gränserna mellan online och offline och samtidigt ha roligt tillsammans med våra besökare.
Jens Nielsen, Commercial & Digital Manager för Ingka Centres.
Sammi Kaidi, ordförande för Svenska E-sportförbundet.