Sverige är världsmästare i CS:GO

Report this content

Efter en intensiv vecka där det svenska CS:GO-laget har imponerar stort står det klart att de får vända hem med guldmedaljen. – Det känns surrealistiskt att vara världsmästare utan att ha tappat en enda karta, säger Erik ”ZTR” Gustafsson.

De kom och som de levererade, Sverige är världsmästare i CS:GO utan att ha förlorat en enda karta under turneringens gång.

– Vi är så otroligt stolta över det vi har åstadkommit på så kort tid. Coach Ahmed Abdi och spelarna har verkligen satt standarden under VM, så jag känner verkligen hur truppen förtjänar det här guldet. Det är helt klart en stor dag för svensk e-sport, säger Fredrik 'Jaegarn' Kempf.

Sverige lekte sig igenom gruppen och inte heller i slutspelet var det några som kunde mäta sig med det svenska CS:GO-laget. I såväl kvarten mot Rumänien som i semin mot Serbien vann det svenska laget betryggande med 2–0 i kartor. En otroligt varm vecka avslutades sedan i ösregn när Sverige mötte Tyskland på stora scenen i Palatsparken i Iasi, Rumänien.  Även där vann det svenska laget i två raka kartor.

– Vilket fantastiskt e-sportsår 2023 varit hittills med e-sportens medlemskap i Riksidrottsförbundet och nu VM-guld till CS:GO-laget. Killarna har levererat en fantastisk prestation och det har varit en fröjd att få följa dem från kvalspel till final, säger förbundsordförande Sammi Kaidi.

Landslagets huvudsponsor Svenska Spel har varit en viktig del i framgången.

– Stort, stort grattis! Vi är en otroligt stolt huvudsponsor till det svenska e-sportförbundet och landslagen. CS:GO-laget har verkligen visat att tillsammans är vi starka. Ett framgångsrikt landslag där det finns en stolthet att bära den blågula tröjan tror vi är viktig pusselbit för att svensk e-sport ska fortsätta utvecklas, säger Jimmy Sandberg, sponsringsansvarig, Svenska Spel.

Chris Jonasson
tf Generalsekreterare