PRESSRELEASE SFM: NY LICENSIERING AV FÖRSÄKRINGSFÖRMEDLARE ÖKAR KONSUMENTSKYDDET

Report this content

Svenska försäkringsförmedlares förening, Sfm, har i samverkan med de ledande försäkringsbolagen i Sverige startat licensieringsbolaget InsureSec AB för att öka konsumentskyddet och transparensen i försäkringsförmedlarbranschen.

Sedan avregleringen av försäkringsbranschen i början av 1990-talet har marknaden för försäkringsförmedlare växt snabbt. I Sverige finns det idag cirka 600 registrerade förmedlarbolag hos Finansinspektionen.

Svenska försäkringsförmedlares förening, Sfm, har nu tagit initiativ till att bilda licensieringsbolaget InsureSec AB tillsammans med de sju ledande försäkringsbolagen inom försäkringsförmedlad affär i Sverige. Genom det nybildade bolaget skapas en licensiering och branschstandard för försäkringsförmedlare med syfte att stärka konsumentskyddet och samtidigt höja kvaliteten på förmedlartjänsterna.

De områden som InsureSec fokuserar på i första hand är: registrering, kompetenskrav, förköpsinformation, redovisning av ersättningar i kronor och ören vid rådgivningsmötet samt sanktioner.

Ett antal större försäkringsförmedlarbolag har undertecknat en överenskommelse om att ansluta sig till InsureSec AB:s licensieringsprogram.

-          Satsningen är en tydlig ambitionshöjning och en viktig markering att vi vill vara med och utveckla standarder för att öka skyddet för konsumenterna, säger Sfm:s ordförande Gunnar Hökmark.

För ytterligare frågor, kontakta:

Gunnar Hökmark, ordförande Svenska försäkringsförmedlares förening, Sfm, tel: 08-545 215 40.

InsureSec AB ägs till 100 procent av Svenska försäkringsförmedlares förening (Sfm). De försäkringsbolag som aktivt valt att vara med och utveckla InsureSec är: Danica Pension, Folksam, Länsförsäkringar, Movestic, SEB Trygg Liv, Skandia Liv och SPP.