Här är finalisterna till ”Årets Franchisekedja” 2022

Report this content

Nu är finalisterna klara till utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” som varje år delas ut vid Svenska Franchisegalan på Grand Hôtel i Stockholm. I år är det Elgiganten, Jaktia och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling som är finalister. – De utvalda finalisterna har alla utvecklat och anpassat sin verksamhet under de senaste årens utmaningar. De har med kreativitet, mod och energi lyckats utveckla sina företag vilket är imponerande, säger Johan Martinsson, vd på Svenska Franchise Föreningen.

Utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” är Svenska Franchise Föreningens eget pris som delas ut till en fullvärdig medlem, granskad och godkänd enligt de europeiska etiska reglerna, som lyckats skapa tillväxt och lönsamhet och samtidigt fungerar som en god ambassadör för företagsformen. Årets gala äger rum den 13 maj och blir precis som förra året återigen ett fysiskt evenemang, något som Johan Martinsson ser fram emot.

– Förra årets gala är ett fantastiskt minne när vi återigen fick mötas ansikte mot ansikte under trevliga former. Det är i personliga möten, med franchisekollegor från olika branscher, som vi kan utbyta erfarenheter och utvecklas. Det är viktigt för att kunna fortsätta att växa tillsammans, säger Johan Martinsson.

Elgiganten är idag Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik och vitvaror med 180 butiker och varuhus runt om i Sverige med totalt 3500 anställda. Företagets filosofi är att låta de anställda växa och göra karriär inom bolaget. Över 90 procent av alla ledare har arbetat på andra befattningar i företaget tidigare.

Att bli finalist i ”Årets Franchisekedja” känns som en vinst i sig. Vi är både stolta och glada över den här finalplatsen. Elgiganten har ett starkt erbjudande och finns tillgängligt för svenska kunder oavsett hur eller var de vill handla. På fem års tid har vi öppnat ytterligare 27 franchisebutiker och varuhus runt om i landet och vi kommer fortsätta i samma riktning även framåt. Nu är 77 av våra 180 varuhus och butiker Franchiseägda, säger Per Handell, Kedjeledare Franchise.

Jaktia, som är Sveriges största rikstäckande butikskedja för jakt- och fiskeutrustning med 35 butiker från Sjöbo i söder till Kiruna i norr och ytterligare 25 butiker i Danmark och Norge, är ett exempel på en bransch som har gynnats av en ökad efterfrågan av produkter kopplade till ett aktivt friluftsliv.

– Vi har ökat vår omsättning, öppnat nya butiker och har idag över 100 000 medlemmar i vår kundklubb. Tack vare en stark och väl fungerande central inköpsorganisation har vi hela tiden kunnat leverera rätt produkter till våra kunder som blir allt yngre, ställer högre krav och som är alltmer teknikintresserade. Att uppmärksammas som en av finalisterna till ”Årets Franchisekedja” är ett erkännande av vår duktiga butikspersonal som verkligen kan det här med jakt och fiske. Vi var finalister redan förra året och hoppas att vi i år får kliva allra högst upp på prispallen. Det skulle kännas härligt, säger Jaktias vd Lars Martinsson.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande mäklarkedja med 189 bobutiker och cirka 945 medarbetare runt om i Sverige. Under förra året förmedlade företaget 30 900 objekt till ett sammanlagt värde av nästan 85 miljarder kronor.

– Med nytänkande och tydlighet i affärskonceptet, engagerade medarbetare och ett ständigt fokus på kvalitet, bygger vi en trygghet och lokal expertis som uppskattas av kunderna i bostadsaffären. Att utses till en av landets mest framgångsrika franchisekedjor är något vi är mycket stolta över, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

För mer information:

Johan Martinsson, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0708-93 66 50. E-post: johan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Citat

De utvalda finalisterna har alla utvecklat och anpassat sin verksamhet under de senaste årens utmaningar. De har med kreativitet, mod och energi lyckats utveckla sina företag vilket är imponerande.
Johan Martinsson, vd på Svenska Franchise Föreningen