Konkursen i Panaxia

Report this content

De senaste veckorna har media rapporterat om pågående konflikter mellan franchisegivare och franchisetagare som en konsekvens av konkursen i Panaxia. Branschorganisationen Svensk Franchise rekommenderar de företag som tvistar att anmäla ärendet till den Etiska Nämnden (disciplinnämnd) för avgörande.

Svensk Franchise är en oberoende branschorganisation för både franchisegivare och franchisetagare. Svensk Franchise har sedan 1972 en disciplinnämnd - Etiska Nämnden - som prövar tvister mellan franchisegivare och franchisetagare. Anmälan till denna nämnd kan ske från kedjor, enskilda näringsidkare eller organisationer som företräder partsintressen.

- Vi rekommenderar parterna att anmäla tvister till vår disciplinnämnd Etiska Nämnden, säger Anders Svensson, VD i branschorganet Svensk Franchise.

Prövningen sker för att avgöra om någon part brutet mot de etiska reglerna, Code of Ethics. Denna regelsamling är gemensam för franchising i länderna inom EU. Syftet med de etiska reglerna är att vara ett instrument för självsanering inom branschen.

- Varje lands franchiseförening har anslutit sig till Code of Ethics, däribland Sverige, säger Anders Svensson.

Flera av de parter som förekommit i den senaste mediedebatten är medlemmar i Svensk Franchise. Svensk Franchise har fler än 80 kedjor med över 10 000 franchisetagare som medlemmar. Nämnden består av två företrädare från givarsidan och två från tagarsidan samt en opartisk jurist med kännedom om franchise.

Kontaktperson:
Anders Svensson, VD Svensk Franchise