Ökad omsättning och färre konkurser i svenska franchiseföretag 2014

Report this content

Svenska franchiseföretag fortsätter att växa. Det visar en undersökning från HUI Research (tidigare Handelns Utredningsinstitut). Omsättningen stiger samtidigt som antalet konkurser minskar och ligger klart under både detaljhandeln och hotell- och restaurangbranschen. – Det är glädjande siffror som tydligt visar att franchising är en företagsform som skapar stabila, lönsamma och växande företag, säger Johan Martinsson, vd Svensk Franchise.

Enligt HUI Research beräknas de svenska franchiseföretagen i år omsätta 227 miljarder kronor jämfört med 215 miljarder år 2013. År 2012 var omsättningen 200 miljarder kronor. Även antalet anställda inom svenska franchiseföretag beräknas öka under 2014. Enligt prognoserna från HUI Research kommer 125 000 personer vara anställda jämfört med 110 000 personer år 2012.

– Det innebär att franchiseföretag idag står för över 2,6 procent av den totala sysselsättningen i landet. Den siffran beräknas stiga ytterligare de kommande åren och bekräftar en trend som vi ser också i andra länder runt om i världen. Jag tror att framgången beror på att franchising kombinerar tryggheten i ett beprövat affärskoncept med drivkraften hos den fria företagaren på ett sätt som gynnar både franchisegivare och franchisetagare, säger Johan Martinsson.

I Franchisebarometern 2014 presenteras också konkurskvoten, det vill säga andelen konkurser, i svenska franchiseföretag. Konkurskvoten för svenska franchiseföretag jämförs även med den totala andelen konkurser i detaljhandeln respektive hotell- och restaurangbranschen.

– Konkurskvoten för svenska franchiseföretag sjunker från 0,8 procent år 2012 till 0,6 procent i år. Det kan jämföras med detaljhandeln som helhet, som i år har en konkurskvot på 1,0 procent. Konkurskvoten är också betydligt lägre än för hotell- och restaurangbranschen som i år har en konkurskvot på 1,1 procent.

Även framtidstron är fortsatt positiv hos Sveriges franchiseföretag. Andelen företag som ser positivt på framtiden är idag 50 procentenheter större än andelen franchiseföretag som är pessimistiska. Siffrorna i Franchisebarometern baseras på det sammanvägda resultatet av fyra enkätfrågor beträffande svenska franchisegivares syn på omsättnings- och sysselsättningsutvecklingen i det egna företaget och i branschen som helhet.

– Den något lägre optimismen jämfört med mätningen tidigare i år förklaras framförallt av att framtidstron kring sysselsättningen sjunkit. Förväntningarna kring det egna företagets omsättningsutveckling är mer eller mindre i linje med tidigare i år, medan förväntningarna på branschens omsättningsutveckling sjunkit något. De sjunkande siffrorna kan förklaras med en ökad oro för en ny ekonomisk politik med bland annat högre arbetsgivaravgifter för ungdomar. Det riskerar att slå hårt mot många franchiseföretag inom restaurangbranschen som har en stor andel unga bland sina anställda. Sammantaget är det ändå tydligt att svenska franchiseföretag fortfarande ser övervägande positivt på de kommande 6 månaderna, säger Johan Martinsson.

För mer information:

Johan Martinsson, vd Svensk Franchise. Tel: 0708-93 66 50. E-post: johan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svensk Franchise ändamål är att sprida kunskap om franchising och att verka för att franchising bedrivs på ett klanderfritt sätt. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svensk Franchise står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Taggar:

Citat

Jag tror att framgången beror på att franchising kombinerar tryggheten i ett beprövat affärskoncept med drivkraften hos den fria företagaren på ett sätt som gynnar både franchisegivare och franchisetagare.
Johan Martinsson, vd Svensk Franchise