Svenska Franchise Föreningen certifierar sina medlemmar

Report this content

Franchiseföretag som har genomgått en noggrann och godkänd granskning av sitt franchiseupplägg kan nu titulera sig certifierade medlemmar i Svenska Franchise Föreningen. Det innebär att företaget är godkänt och lever upp till de hårda krav som ställs på ett franchiseföretag enligt de etiska reglerna för franchise i Europa. – Att vara certifierad medlem innebär en kvalitetsstämpel för franchisetaget som förhoppningsvis kan användas i marknadsföring mot såväl kunder som blivande franchisetagare, säger Jan Fraggstedt, vd på Svenska Franchise Föreningen.

Franchise som affärsmodell har vuxit enormt snabbt i Sverige sedan McDonald´s etablerade sin första restaurang på Kungsgatan i Stockholm 1973. Idag beräknas svenska franchiseföretag omsätta långt över 300 miljarder kronor och sysselsätta mer än 150.000 människor.

– Svenska Franchise Föreningen arbetar med att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen franchising som är en verkligt effektiv affärsmodell för den som vill expandera en väl fungerande affärsidé. Den snabba tillväxten, samt uthålligheten under utmanande tider, är ett tydligt bevis för det. Samtidigt är det viktigt att franchisevillkoren är utformade för att gynna både franchisegivare och franchisetagare. För att visa att ett franchiseföretag verkligen är granskat och godkänt lanserar vi även en ny logotyp, en tydlig kvalitetsstämpel, som våra certifierade medlemmar kan använda i sin kommunikation och marknadsföring, säger Jan Fraggstedt.

Enligt Jan Fraggstedt kan nöjdheten hos de svenska franchiseföretagen förklaras med en stor kunskap och förståelse för affärsmodellen, bland såväl franchisegivare som franchisetagare. Och att en framgångsrik franchiseverksamhet bygger på tillit, engagemang och ett gemensamt affärsmässigt mål.

– Till skillnad från hur det ibland beskrivs så råder det inget anställningsförhållande mellan en franchisegivare och en franchisetagare. Istället är franchise en affärsmodell med två åtskilda juridiska enheter, som använder en beprövad och väl fungerande affärsmodell i sitt företagande.

Om det trots allt skulle uppstå en situation där franchisegivare och franchisetagare inte är överens om de avtalade villkoren, så erbjuder Svenska Franchise Föreningen en oberoende medling som kan hitta konstruktiva och framåtriktade lösningar på frivillig väg innan tvisten går vidare till en rättslig prövning.

– Vad jag vet har enbart ett fåtal ärenden anmälts för medling de senaste 10 åren. Av dessa har inte något fall genomgått medlingsförfarandet utan har istället lösts på frivillig väg mellan parterna. Så det är inte på grund av några missförhållande som vi nu inför en certifiering av våra medlemmar, utan mer som ett sätt att enkelt och tydligt garantera att det certifierade franchiseföretaget agerar enligt alla lagar, regler och internationella bestämmelser som omgärdar franchise, säger Jan Fraggstedt.

För den som funderar på att starta eget företag, med en väl beprövad och fungerande affärsmodell, är förhoppningen att den nya certifieringen ska undanröja alla eventuella tveksamheter och hinder som det kan innebära att ta steget att bli egen företagare.

– Franchise som affärsmodell kombinerar tryggheten i ett beprövat affärskoncept med drivkraften hos den fria företagaren på ett sätt som gynnar både franchisegivare och franchisetagare. När vi nu lanserar ”Certifierad franchise” så stärker det företagsformen och bidrar till hållbara, och långsiktigt framgångsrika, företag som genererar fler arbetstillfällen och som utvecklar svenskt näringsliv, säger Jan Fraggstedt.

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.sedär inte

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Citat

Att vara certifierad medlem innebär en kvalitetsstämpel för franchisetaget som förhoppningsvis kan användas i marknadsföring mot såväl kunder som blivande franchisetagare.
Jan Fraggstedt, vd på Svenska Franchise Föreningen