Allsvensk veteran svensk mästare i footgolf

Nahir Oyal, tidigare allsvensk fotbollsspelare i Syrianska och Djurgården, och Julia Berglind Nilsson, Olandsbygdens Golfklubb, blev svenska mästare i footgolf-SM som är en del av Riksidrottsförbundets SM-vecka i Malmö.

Med bara sex rundor i kroppen ställde Nahir Oyal upp som riktigt vass nykomling. Detta efter att ha övertalats att börja spela av veteranerna Tommy Svensson och Erik Lundin.

– Jag visste att jag hade en chans i tävlingen, även om de etablerade footgolfarna är riktigt duktiga. När jag spelat klart kändes det skönt att få stå och titta på och slippa pressen på de sista hålen, säger Nahir Oyal, nu tävlandes för Södertälje Park Golfklubb.

Oyal som låg fyra slag efter en av favoriterna Tommy Svensson inför sista dagens spel, berättar att han fastnat för sporten och kommer att fortsätta spela efter SM. När han lade fotbollsskorna på hyllan 2015 för att spelglädjen försvunnit trodde han inte att han skulle komma tillbaka i tävlingssammanhang.

– Jag älskar att vinna så för mig är det stort att ta ett SM-guld. Jag har vunnit många divisioner i Sverige men aldrig allsvenskan i fotboll. Nu har jag hittat motivation genom att stötta unga spelare i en division 2-klubb och jobba heltid med mitt projekt Hero of the talk, där vi utbildar och ger unga möjlighet att stoppa mobbning. En idé som blivit verklighet, säger Oyal.

Närmast bakom Nahir Oyal som slutade på par efter två rundor var Simon Wiström, Olandsbygdens GK, +1 och trea, från samma klubb, Tobias Ericsson, +3.

Julia Berglind Nilsson har tidigare ett brons och ett silver i footgolf-SM. Nu kom fullträffen!

– Det här förväntade jag mig inte. Så kul att få ta ett guld och visa vad jag kan, säger Berglind Nilsson.

Tävlingen spelades i tuffa förhållanden med vindbyar på upp till 13 meter per sekund. Frågor ställdes om tävlingsledningen skulle tvingas ställa in sista rundan men istället flyttades tees och några hål plockades bort från bansträckningen. En fördel för Julia som bemästrade banan på ett ypperligt sätt sista dagen och gick tre över par.

– Jag utnyttjade min tid och väntade mina max 30 sekunder innan jag sparkade. Jag försökte tajma vinden och när den mojnade en aning var jag snabb att lägga sparken, säger Berglind Nilsson.

Julia Berglind Nilsson slutade på +13. Tvåa blev Emelie Höök, Olandsbygdens GK, +15 och trea Sofie Magnusson, IK Wormo, +24.

För första gången i SM-sammanhang spelades också en lagtävling. Lagen spelade singel, fyrboll bästboll och foursome. Olandsbygdens lag 2 (Julia Berglind Nilsson, Emma Adén, Yasmine Hollsten och Pernilla Nordgren) segrade i damernas tävling och Olandsbygdens herrar (Johan Mårtensson, Joacim Mårtensson, Henrik Söderlund, Simon Bruce och Robin Larsson) knep guldmedaljen två slag före Norrlandslaget Tandsbyn.

Nästa år spelas footgolf-SM i Halmstad.

Samtliga resultat från de individuella och lagtävlingarna

Högupplösta bilder
Bilder från footgolf-SM kan laddas ner här. Får användas fritt, ange Foto: Lina Hoof
Fler bilder finns på begäran.

Tävlingsledare John Lindberg, 070-687 73 11, john.lindberg@golf.se
Presskontakt på footgolf-SM Lina Hoof, 070-214 32 45, lina.hoof@golf.se