Annika Sörenstam hedrades på Idrottsgalan

En unik karriär hyllades på Idrottsgalan 2020 när Sveriges och världens främsta golfare fick motta Idrottsakademins Hederspris.

Annika Srenstam mottog Idrottsakademins Hederspris vid Idrottsgalan den 27 januari 2020

Foto: Bildbyrån. (För att använda Bildbyråns bilder från Idrottsgalan, kontakta Lars Folkesson, lars@bildbyran.se 070-549 32 49.)

– Annikas medverkan på Idrottsgalan blev en verklig höjdpunkt. Det var fantastiskt att ta del av den massiva hyllningen av en av Sveriges allra främsta idrottare genom tiderna. Det var helt enkelt en väldigt bra kväll för Annika och golfen i Sverige, säger Maria Möller, ordförande i Svenska Golfförbundet.

– Jag vill rikta ett stort grattis till Annika från hela Golfsverige för denna oerhört välförtjänta utmärkelse. Det hon gjorde på tävlingsbanorna under sin tid som aktiv saknar motstycke och idag ger hon tillbaka till nästa generation, bland annat genom sitt stora engagemang för flickjuniorer i Sverige och världen, säger Maria Möller.

En karriär utan dess like

Annika Sörenstam segrade i tio majors, det som ofta definierar en golfares karriär. I kolumnen för segrar på världens bästa golftour, LPGA, står det 72. Totalt har hon tagit hem cirka 90 internationella segrar runt om i världen.

Sörenstams karriär som proffs sträcker sig över 16 år, från 1993 till 2008. Totalt spelade hon 306 tävlingar som professionell på LPGA Tour, med ett facit på 72 segrar, 46 andraplatser och 24 tredjeplatser. Det innebär en otrolig segerprocent på 24 och en topp-3-placering nästan varannan tävling.

Viktig gärning för svensk golf

Annika Sörenstams påverkan på svensk golf i allmänhet och för unga tjejer i synnerhet är fortsatt stor genom hennes juniortävlingar och engagemang i dessa.

Dagens unga svenska spelare har genom ANNIKA Cup och ANNIKA Invitational Europe en relation till världens genom tiderna bästa spelare.

Sveriges senaste segrare på LPGA Tour, Madelene Sagström, var en av de första som deltog i ANNIKA Cup. LPGA-spelare som Linnea Ström, Linnéa Johansson och Louise Ridderström har också spelat ANNIKA Cup.

Linnea Ström har även spelat ANNIKA Invitational, där hon segrade hon i den första upplagan i Sverige och kvalificerade sig till tävlingen i USA.

Den framgångsrika svenska generation golfare födda runt millennieskiftet, som dominerat europeisk amatörgolf de senaste fem åren, har alla deltagit i både ANNIKA Cup och ANNIKA Invitational. Damlandslagets Beatrice Wallin och Amanda Linnér har lyft segerpokalen i ANNIKA Invitational Europe, medan lagkamraten Ingrid Lindblad gjort detsamma i USA.

Engagemanget i Sverige fortsätter i juni

ANNIKA Cup och ANNIKA Invitational Europe spelas i år på Halmstad Golfklubb den 14–18 juni. Den nyblivna hederspristagaren är då på plats för att möta och inspirera årets deltagare i golfen och livet.

Veckan innan är hon medvärd för nya Europatourtävlingen Scandinavian Mixed på Bro Hof tillsammans med Henrik Stenson.

Om Idrottsakademins Hederspris

Idrottsakademins Hederspris delas ut till en person inom idrotten som genom sina bestående insatser skapat beundran och respekt samt berikat svensk idrott. Priset instiftades 2003 och har delats ut elva gånger inklusive Annika Sörenstam. Läs mer.

För mer information, kontakta:

Göran Söderqvist, presschef Svenska Golfförbundet
E-post: goran.soderqvist@golf.se, telefon: 070-777 76 13

Maria Möller, ordförande Svenska Golfförbundet
E-post: maria.moller@golf.se, telefon: 070-249 93 13

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 454 klubbar och 484 373 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se.