Annika Sörenstam samlar golftjejer i Skåne

vill ge tillbaka till golfen och erbjuda en bra start på karriären för tjejer

Den 2–4 augusti blir Bokskogens Golfklubb i Skåne skådeplatsen för Europas mest lovande tjejer i tävlingen ANNIKA Invitational Europe – totalt 78 spelare från 17 länder.

Annika Sörenstam är som tidigare år på plats med konceptet More Than Golf, som inte bara innebär en tävling där tjejerna möter bästa möjliga motstånd, utan även inspiration i form av clinics, work shops och sociala aktiviteter.

Tävlingen, som arrangeras femte året i rad i samarbete med Svenska Golfförbundet, är ett sätt för Annika Sörenstam att ge tillbaka för allt golfen har gett henne samt ge tjejerna en bra start i tävlingskarriären.

– Jag vill fortsätta att inspirera unga tjejer att satsa på golf och samtidigt fortsätta vara aktiva med andra saker som de tycker är roligt i livet. ANNIKA Invitational spelas i USA, Asien och Europa och i år är det extra kul eftersom vi får en ny tävling i Argentina. Den svenska tävlingen har blivit väldigt populär och det ska bli kul att spela den på Peter Hansons hemmabana, säger Annika Sörenstam.

Parallellt med tävlingen arrangeras ANNIKA Cup, som i år fyller tio år. Konceptet är en kombinerad lagtävling och träningsläger för tolv av Sveriges högst rankade 12–15-åringar under ledning av Annika Sörenstam och Maria Bertilsköld, Annikas kompis från landslagsåren, tillika tidigare landslagscoach. I år förväntas även Henri Reis, Annikas tränare under karriären och den som drev The Annika Academy i Florida, att närvara.

Andra kända golfare som medverkar under veckan är två goda vänner till Annika Sörenstam: Peter Hanson, Annikas granne i Florida som dyker upp för en sponsorclinic tillsammans med Annika på måndagen, och Carin Koch, förra Solheim Cup-kaptenen som föreläser om Svenska Golfförbundets jämställdhetsprojekt Vision 50/50 under tisdagen.

Måndagen den 1 augusti klockan 10.00–12.00 arrangeras presskonferens med Annika Sörenstam på Bokskogens GK. Den inleds med en clinic för press och tävlingens sponsorer, där även Peter Hanson medverkar, och avslutas med en gemensam frågestund. Annika kommer att berätta om sin nya roll som Solheim Cup-kapten, sin roll i OS och hur hon ser på framtiden för golf. Tiden för enskilda intervjuer är starkt begränsad. Om du vill ha chans till en exklusiv stund med Annika eller Peter, kontakta presschef Thomas Björn senast onsdag 27 juli.

För mer information kontakta:
Daniel Rosendahl, projektledare ANNIKA Invitational Europe:
E-post: daniel.rosendahl@golf.se
Mobil: 073-415 43 50

Thomas Björn, presschef ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup:
E-post: thomas@kraftfull.com
Mobil: 070-230 24 84

För att se Golfing Worlds reportage från ANNIKA Invitational Europe 2015 på Bro-Bålsta Golfklubb, klicka här

Om Svenska Golfförbundet
Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på www.golf.se
.

Citat