Boka utländska banor på Min Golf

Golfens IT-system (GIT) och tjänsterna för svenska golfare i Min Golf utvecklas ständigt. En av nyheterna för i år är möjligheten att även boka banor utanför Skandinavien. Under två år har svenska golfare kunna boka i de andra skandinaviska länderna och nu tillkommer initialt ett tiotal länder med ett hundratal banor.

Förändrade resemönster och ett ökat intresse att spela andra banor än de vanliga turistanläggningarna, har skapat behovet att på ett tryggt sätt kunna boka även utländska banor.

- Vi vill att Min Golf utvecklas som tjänst för golfarna hela tiden, säger Bo Bengtsson, bitr. generalsekreterare på Svenska Golfförbundet och chef för Golfens IT-system.

En annan viktig drivkraft för Golfförbundet är att genom Min Golf öka värdet för golfarna att vara aktiva medlemmar i de svenska klubbarna. För årsavgiften till klubben får golfaren numera även den unika möjligeten att enkelt kunna förhandsboka tider på utländska banor.

- Vi har genom partnerskapet med vår danska leverantör GolfBox och det svenska bolaget GolfBookings utvecklat systemen och skapat en affärsmodell, som dels ger pengar tillbaka till de svenska klubbarna och dels ger de svenska golfarna billigare golf i utlandet utan mellanhänder, säger Bo Bengtsson.

- Tjänsten är unik. Vi skapar en direktkanal mellan den svenska golfaren och den utländska golfbanan där clearingsystemet skapar total trygghet åt båda håll och där de utländska golfbanorna kommer åt en viktig marknad medan den svenska golfaren får ökat utbud att välja mellan, säger Håkan Järrud, VD på GolfBookings AB.

I nuläget finns cirka 100 klubbar och två miljoner lediga starttider i systemet. GolfBookings är dock noga med att poängtera att de inte ersätter vare sig golfresearrangören eller resebyrån.

- Vi är ett komplement till de som väljer att själva boka flyg och hotell. De får helt enkelt lite enklare att hitta någonstans att spela, säger Håkan Järrud.

- Golfresandet är en ökande del av golfandet för landets golfare. Vi vill självfallet skapa en heltäckande tjänst för klubbarnas medlemmar. Allt som ökar intresset för att spela mer golf är bra för våra klubbar, säger Bo Bengtsson.

Svenska Golfförbundet, Bo Bengtsson, 08-622 15 79, bo.bengtsson@golf.se
GolfBookings, Håkan Järrud, 076-853 48 34, hakan@golfbookings.eu