Dags för SM i golfregler – med final på Ullna

Den som är vass på golfregler har chansen att bli svensk mästare när Regel-SM arrangeras för tredje gången. De fyra bästa gör upp på Ullna Golf Club 2 juli och vinnaren får döma en tävling utomlands.

Alla svenska golfare som känner att de har goda kunskaper om golfregler eller kanske arbetar som golfdomare på olika nivåer har chansen att testa sitt kunnande i Regel-SM.

– Vi märker att golfregler fångar intresse och väcker frågor. Här får man utmana sig själv och samtidigt tävla med andra. Deltagandet och resultatet är hemligt, eftersom inget offentliggörs förutom att vi gratulerar de fyra som går till semifinal, säger Claes Grönberg, regelansvarig på Svenska Golfförbundet.

Regeltävlingen inleds med ett kval under perioden 30 maj–5 juni framför en dator där tio flervalsfrågor ska besvaras på max 12 minuter. Den tävlande kan bara delta en gång. De 40 bästa plus de med lika resultat går vidare till nästa omgång, kval 2. Kval 2 avgörs under en dag, torsdagen den 16 juni och under en timme, klockan 19.00–20.00, återigen med tio flervalsfrågor på max 12 minuter.

För de fyra med bäst resultat och som också är snabbast i kval 2 väntar semifinal på Ullna Golf Club den 2 juli där Match-SM spelas samtidigt. Då får semifinalisterna besvara tio flervalsfrågor skriftligen på 12 minuter. De två snabbaste av dem med bäst resultat gör slutligen upp i en final inför publik.

I vinnarpotten under Regel-SM ligger ett domaruppdrag, att döma finalen av JSM Klubblag på Lumine Golf Club, Spanien i slutet av oktober.

Det är tredje året som Svenska Golfförbundet arrangerar det inofficiella svenska mästerskapet. Första Regel-SM gick 2013 med Roar Hagen som vinnare, 2014 vann Benny Larsson. Båda är verksamma som förbundsdomare.

Så går Regel-SM till

Den 30 maj öppnas tävlingslänken på golf.se.

Kval 1: Under valfri tid 30 maj–5 juni svarar de tävlande på tio flervalsfrågor på max 12 minuter framför en dator. Alla registrerar sig med Golf-ID och mejladress. Obs, varje Golf-ID (person) får bara tävla en gång. Regelbok och decisionssamling får användas för dem som vill. De 40 bästa plus delningar går vidare till kval 2.

Kval 2: De som gått vidare från kval 1 meddelas via mejl. Kval 2 går torsdagen 16 juni klockan 19.00–20.00 framför en dator där tio flervalsfrågor ska besvaras på max 12 minuter. De fyra snabbaste av dem med bäst resultat går till semifinal.

Semifinal och final: Lördagen den 2 juli är det dags för finaler på Ullna Golf Club. Semifinalen består av tio flervalsfrågor som besvaras skriftligen på max 12 minuter. De två snabbaste av dem med bäst resultat går till final samma dag och svarar då muntligen på korta regelfrågor. Semifinal och final leds på plats av förbundsdomarna Christina Rodman och Jan Forsblad från SGF:s Regelkommitté.

Arrangör: Regel-SM (ett inofficiellt svenskt mästerskap) arrangeras av Svenska Golfförbundets regelansvariga tillsammans med Regelkommittén.

Priser: De fyra finaldagsdeltagarna bjuds på resa (inom Sverige) och en övernattning. Bland dem som deltar i kvalomgång 1 lottas tre dussin Callaway Chrome Soft-golfbollar ut. Vinnaren av Regel-SM får döma vid finalen av JSM Klubblag på Lumine GC, Spanien, i slutet av oktober 2016, inklusive resa och logi.