Dramatisk finaldag när Hills och Landeryd blev svenska lagmästare i golf

Det blev en dramatisk finaldag när SM Klubblag avgjordes på Barsebäck. Speciellt tufft var det på damsidan, där nykomlingen Hills GK tog hem guldet trots två pliktslag på första tee. Landets bästa klubb på herrsidan heter Landeryds GK.

För damerna stod guldstriden mellan förra årets vinnare Ringenäs och nykomlingen Hills. Detta efter en tuff inledning för laget då Hills flicklandslagsspelare Beatrice Wallin fick två pliktslag på första tee sedan hon råkat få med sig 15 klubbor i bagen.

– Jag glömde att plocka ur min gamla driver. Klantigt, men sådant kan hända, säger Beatrice Wallin.

Efter en åtta på första hålet visade Wallin därefter prov på mental styrka och gick resterande 17 hål tre under par.

–  Tur att vi inte förlorade guldet på mina pliktslag. Det hade varit surt, säger Beatrice Wallin som också hyllar lagkompisen, rutinerade Linda Wessberg.

– Linda har puttat fantastiskt och ger laget stadga och rutin, säger Wallin.

Det var också Linda Wessberg som satte den avgörande putten på det 18:e hålet.

– I det läget visste jag inte hur viktig den var, men jag visste ju att det var jämnt, säger Linda Wessberg som också hyllar sin lagkamrat.

– Det var starkt gjort av Beatrice att komma igen efter pliktslagen på ettan. Det visar att hon är mentalt stark, säger Wessberg.

Till slut vann Hills med två slag före titelförsvarande Ringenäs. Bronsmedaljörer blev Vasatorp.

– Jag vet inte än om vi är nöjda med silver. Men jag vet att vi spelat bra golf hela veckan, säger Julia Engström, som avslutade tre under par i singelspelet på finaldagen.

Landeryd segrare på herrsidan
På herrsidan var det Landeryds GK och Karlstad GK som kämpade om guldet. Landeryd hade ledningen hela vägen och vann till slut med sex slags marginal. Bronspengen gick till nykomlingarna Hills.

Under finalronden var Nordea Tour-spelaren Gustav Adell från Landeryd en av två spelare som gick under par på Masters Course.

– Jag är nöjd med spelet i veckan. Vi kom hit med målsättningen att ta guld. Nu har vi infriat förväntningarna, säger Gustav Adell.

Landerydsspelaren Gabriel Axell är stolt över lagets stabila insats trots tuffa förhållanden under finaldagen.

– Det var tufft därute idag. I sådant här väder med blåst och regn är Masters-banan svår. Men vi höll ihop det bra. Vi har ett jämnt lag, men vårt ankare den här veckan har definitivt varit Gustav Adell, säger Gabriel Axell.

Hur ska ni fira?

– Nu sätter vi oss i bilen och åker hem till Linköping. Vi har bokat bord på en restaurang och ska fira ihop med de andra lagen från Linköping, säger Axell.

Hela resultatlistan finns här:
SM Klubblag damer
SM Klubblag herrar

Högupplösta bilder kan laddas ned här och får användas fritt. Ange fotograf: Christian Nilsson.

För mer information, vänligen kontakta Tommie Gustavsson, presschef på tommie.gustavsson@gmail.com eller 070-456 33 38

Om Svenska Golfförbundet
Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på
www.golf.se.