EM-guldmedaljörerna laddar om för Lag-SM på Barsebäck

Förra veckan: lagkamrater och guldmakare i lag-EM. Den här veckan: konkurrenter i svenska mästerskapet för klubblag som spelas på Barsebäck GCC 17–20 juli. Europatoursegraren Marcus Kinhult är en annan profil som kommer till Skåne för att spela i hemmaklubben Skaftös färger. Försvarande mästare är AIK Golf (herrar) och Hills GK (damer).

Fyra nyblivna EMguldmedaljrer i klubbfrgerna infr LagSM p Barsebck Fr v Ludvig berg Eslvs GK Vincent Norrman Haninge GK Beatrice Wallin Hills GK och David Nyfjll Upsala GK

Bilden: Fyra nyblivna EM-guldmedaljörer är laddade för Lag-SM på Barsebäck. Fr v: Ludvig Åberg, Eslövs GK, Vincent Norrman, Haninge GK, Beatrice Wallin, Hills GK och David Nyfjäll, Upsala GK. Foto: Svenska Golfförbundet

Efter en magisk vecka på Ljunghusen med Sveriges första herrguld i lag-EM sedan 1961 är landslagets Albin Bergström (Ljunghusens GK), Pontus Nyholm (Gävle GK), David Nyfjäll (Upsala GK), Vincent Norrman (Haninge GK), Ludvig Åberg (Eslövs GK) och Christoffer Pålsson (Vasatorps GK) på plats för att slåss om medaljerna även i lag-SM presenterat av Kontorab.

­– Jag tror inte att jag har lyckats ta in ännu att vi har tagit EM-guldet. Det är så stort. Det är flera väldigt bra generationer före oss som inte vunnit, och så vinner vi – och på hemmaplan, dessutom, säger Ludvig Åberg om lördagens seger över England i EM-finalen.

– Men jag tror inte det blir några problem att ladda om. Det första året vi är uppe med Eslöv i Lag-SM och det brukar vara en av de roligaste veckorna på året, att få spela i lag med sina klubbkamrater, säger Ludvig Åberg.

Hills damlag siktar på tredje raka

Även Sveriges damer tog EM-guld och försvarade sitt guld från 2018. Tre av guldhjältarna från damlandslaget är på plats på Barsebäck för att spela för sina klubbfärger: Beatrice Wallin (Hills GK), Sara Kjellker (Ljunghusens GK) och Ingrid Lindblad (Ringenäs GK). Wallins Hills GK har vunnit två år i rad och siktar på en trippel.

– Jag ser fram emot en fantastisk vecka med grymma lagkompisar i en lika grym klubb – och att vara med i toppen. Vi har alla spelat bra under våren. Lag-SM är speciellt eftersom det händer mycket även utanför banan, säger Beatrice Wallin.

– Vi var jättetaggade för att försvara EM-guldet och spelade bra hela veckan. Det var skönt att gå ut i singlarna på eftermiddagen efter två foursome-segrar på förmiddagen. Min och Fridas (Kinhult) match var jämn, vi ledde inte förrän på slutet, säger Beatrice Wallin om lördagens EM-final mot Spanien.

Flera tourproffs i startlistan

Andra profiler som kommer till Skåne och Barsebäck för att spela för sina klubblag är bland andra europatoursegrarna Marcus Kinhult, Skaftö GK och Michael Jonzon, Karlstad GK, damproffsen Julia Engström, Ringenäs och My Leander, AIK samt tre av bronsmedaljörerna från pojk-EM: Algot Kleen, Skaftö, Rasmus Hjelm, Ljunghusen och David Lundgren, Vasatorp.

Så spelas Lag-SM

Totalt 15 damlag och 18 herrlag deltar i Lag-SM, golfens "allsvenskan", den högsta divisionen i SM Klubblag (se samtliga lag). Segraren i respektive dam- och herrklass blir svenska mästare. De fyra sämst placerade lagen i damklassen och fem i herrklassen flyttas ned i division 1 – och lika många flyttas därifrån upp till Lag-SM nästa år.

Tävlingen spelas i foursome och fyrboll onsdag och fredag och individuellt slagspel torsdag och lördag. I fyrboll spelar två spelare på varsin boll och det bästa resultatet på hålet räknas som lagets resultat. I foursome spelar två spelare vartannat slag. Onsdag–torsdag spelar herrarna Donald Steel Course och damerna Masters Course. Därefter byter de bana med varandra fredag–lördag.

Mer information

Bilder och filmade intervjuer för fri användning (vid angivande av fotograf) finns att ladda ner här. För bilder från 2018, också för fri användning vid angivande av fotograf, klicka här.

Resultatlistor med liverapportering, fakta samt korta referat från varje speldag finns på golf.se/smklubblag. Är du journalist och vill ha dagsreferat utskickat eller vill komma till Barsebäck för att rapportera, vänligen kontakta pressansvarig.

Inlägg med intervjuer, bilder och resultat kommer också att publiceras dagligen på Swedish Golf Teams Facebooksida.

Thomas Björn, pressansvarig Lag-SM presenterat av Kontorab
E-post: thomas@idrottenskraft.se

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 454 klubbar och 484 373 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se.