Europas bästa golfdamer gör upp om EM-titeln i Sverige

Den 20–23 juli samlas Europas bästa damgolfare på amatörsidan på Hooks Golfklubb utanför Jönköping för att göra upp om medaljerna i individuella EM.

Både trean och fyran på världsrankingen för amatörer, Maria Parra-Luque, Spanien – tillika titelförsvarare – och Bronte Law, England, kommer men också sjunderankade svenskan Linnea Ström, Göteborgs Golf Klubb, och hemmaklubbens Martina Edberg. Totalt deltar 144 spelare från 26 nationer.
EM spelas på Hooks parkbana, som är i bästa tänkbara skick.

– Vi är mycket stolta över vår fina bana och glada över möjligheten att få visa upp den i internationella sammanhang. Engagemanget bland medlemmarna är stort och vi kommer även att ha volontärer från grannklubbarna på plats, säger Jon Molneklev, Hooks projektledare för European Ladies’ Amateur Championship, europeiska golfunionen EGA:s officiella namn för mästerskapet.

Tävlingen avgörs över fyra dagars slagspel, totalt 72 hål. Efter tre dagar går en kvalgräns där 60 av spelarna får fortsätta att kämpa om medaljerna under finaldagen.

Håkan Stålbro, chef för Ban-, spel- och tävlingsutveckling på Svenska Golfförbundet, säger angående val av spelplats:

– Det är viktigt för Svenska Golfförbundet att mästerskapstävlingarna fördelas ut över landet på olika golfklubbar. Hooks Parkbana passar ovanligt bra för elitdamerna, plus att det finns bra boende på banan. Det är perfekt vid ett sådant här stort mästerskap.

Sverige har stolta traditioner att försvara i tävlingen och har tre EM-guld. 1995 vann Maria Hjorth (numera McBride), 2007 och 2009 vann Caroline Hedwall. Två silver och två brons har det också blivit genom Helen Alfredsson (1988), Linda Ericsson (1993), Marie Hedberg (1996) och Anna Nordqvist (2005).

För mer information kontakta:
Jon Molneklev, projektledare, Hooks Golfklubb
Mobil: 070-935 00 80, e-post: jon@hooksgk.se

Magnus Grankvist, projektledare, Svenska Golfförbundet
Mobil: 070-869 11 52, e-post: magnus.grankvist@golf.se

Thomas Björn, presschef EM damer
Mobil: 070-230 24 84, e-post: thomas@kraftfull.com

Bildtext: Martina Edberg, Hooks Golfklubb. Foto: Göran Söderqvist

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på www.golf.se

Citat

Håkan Stålbro, chef för Ban-, spel- och tävlingsutveckling