Europatourtävling tar sikte på 2013

Helsingborg Open, den planerade svenska golftävlingen på damernas Europatour, kommer inte att spelas 2012. Istället agerar nu Svenska Golfförbundet för att säkerställa tävlingen från 2013 och framåt.

Det finns flera anledningar till beslutet. Ett oroligt och instabilt ekonomiskt läge i hela Europa gör det svårt att hitta företag villiga att gå in som partners i tävlingen. 2012 är också ett år med flera stora idrottsevenemang där bland annat EM i fotboll och sommar-OS i London konkurrerar om uppmärksamheten. Samtidigt har Svenska Golfförbundet (SGF) varit tydligt i att man som idrottsförbund inte är villig att ta en ekonomisk risk i projektet.

- Det är ett väldigt tråkigt beslut, både för svenska proffsspelare och golfintresserade. Samtidigt står vi fast vid att förbundet inte tänker riskera medlemsklubbarnas pengar för projektet. Eller för den delen genomföra en tävling utan tillräckliga resurser för att göra det till en upplevelse för samtliga inblandade. Men vi ser och hör positiva signaler för 2013 och en tävling på Ladies European Tour har hög prioritet, säger Maivor Isaksson, vice ordförande i SGF.

En anledning till de optimistiska tongångarna för 2013 är det stöd och intresse för en damtourtävling som visats från Helsingborgs stad, Region Skåne, Vasatorps Golfklubb och de svenska tourspelarna.

- Vi har haft och har fortsatt fantastiskt bra dialog med staden och regionens företrädare. Vasatorp liksom de svenska spelarna vill verkligen också bidra för att vi ska kunna genomföra ett evenemang av hög klass. Så arbetet med att skapa förutsättningar för ett bra golfevenemang på damsidan fortsätter, avslutar Maivor Isaksson.

För mer information kring Helsingborg Open, kontakta:

Roger Andersson, Kommunikationschef SGF: 08-622 15 79 eller roger.andersson@golf.se