Fem nya proffstävlingar i Sverige

Svenska Golfförbundet utökar tävlingsprogrammet på Nordea Tour Future Series för damer med hjälp av fem arrangörsklubbar. Det ger golfspelare en möjlighet att utvecklas i tävlingssituation och bidrar till fler bra spelare i framtiden.

Tävlingarna på den svenska damtouren genomförs med 36 hål under en dag och med en prissumma på 30 000 kronor plus ett attraktivt amatörprisbord. I anmälningsavgiften på 500 kronor ingår bollar på drivingrangen under inspels- och tävlingsdagen samt lunch på tävlingsdagen.

– Det är viktigt att Sverige arrangerar bra tävlingar både på dam- och herrsidan. De fem nya på Nordea Tour Future Series bidrar till att tjejer/damer får fler tävlingar på programmet för att kunna utvecklas, säger Petra Lindström, chef för spelarutveckling junior och elit på Svenska Golfförbundet.

Ansvaret för att det finns bra tävlingar för både damer och herrar i Sverige ligger på golfklubbarna. Svenska Golfförbundet hoppas därför att detta ska bli en framgång för arrangörsklubbarna så att ryktet om att det är bra för en golfklubb att arrangera damtävlingar på den här nivån kan spridas till fler. De fem nya tävlingarna ger dessutom svenska collegespelare som kommer hem på sommaren bra tävlingstillfällen.

– Med fler tävlingstillfällen får spelare större vana att tävla samt möjlighet att mäta sin utveckling i tävlingssituationer, vilket i sin tur ökar möjligheten att få fram fler bra spelare i framtiden, säger förbundskapten Katarina Vangdal.

Hela tävlingsprogrammet finns på Nordea Tour Future Series hemsida.

Datum och arrangörsklubbar:
23 juni, Österåker Open
7 juli, Kalmar Open
19 juli, Jönköping Open
21 juli, Upsala Open (prissumma 50 000 kr)
25 juli, Sölvesborg Open