Golfen måste ta vara på Stensons seger

"Henrik Stensons seger i The Open visar att hårt slit lönar sig och att svensk golf håller världsklass. Segern skapar en nyfikenhet och ett intresse som golfen måste ta vara på." Det sade Svenska Golfförbundets (SGF) ordförande Christer Bergfors när han på tisdagen gratulerade majorvinnaren som var på blixtvisit på Barsebäck för en träff med svensk media.

Henrik Stensons segrar i The Open och BWM International, Alexander Noréns seger i Scottish Open, tre EM-medaljer, Julia Engströms US Open-debut som 15-åring, Anna Nordqvists seger i LPGA Classic och andraplats i US Open. Listan över svenska golfframgångar den senaste tiden är lång.

– Alla coacher, tränare och engagerade som arbetar med att skapa förutsättningar för våra spelare att lyckas kan sträcka på sig. Det är ett fantastiskt facit för ett litet land i en så stor global idrott. Det visar att vår ambition att vara bland de bästa nationerna i världen håller. Vår förhoppning om medaljer i OS i Rio är förstås stora och vi har också fler majors och Ryder Cup att se fram emot i år, säger Christer Bergfors.

Sverige arrangerar också med start torsdag ett stort mästerskap på Hook, EM för Europas bästa damer på amatörsidan. Dessutom är Annika Sörenstam, världens genom tiderna bästa golfare på damsidan, på Bokskogens GK första veckan i augusti för sin och SGF:s damjuniortävling ANNIKA Invitational Europe

Svensk golf är inne i ett mycket positivt skede även utanför tävlingsverksamheten. 2013 vände trenden och antalet medlemskap i landets golfklubbar ökar för tredje året i rad och nu i samtliga ålderskategorier.

– Stora segrar av stora sportprofiler som Henrik Stenson sätter fokus på golf och ger möjlighet att synas oftare och i fler sammanhang. Vi som spelar eller arbetar med golf, oavsett roll eller organisation, måste ta chansen att sprida kunskap om och intresse för vår sport så att fler upptäcker det vi redan fastnat för, säger Christer Bergfors.

Bilden på Henrik Stenson och Christer Bergfors kan laddas ned högupplöst här. Ange fotograf: Mattias Brännholm.

För ytterligare information, kontakta:
Christer Bergfors, ordförande SGF: christer.bergfors@golf.se eller 070-590 43 72
Katarina Vangdal, förbundskapten: katarina.vangdal@golf.se eller 070-858 42 01

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på
www.golf.se.

Citat