Golfens förbundskapten har inspekterat OS-banan

Tillsammans med ett drygt 40-tal personer från Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) och förbundskaptener från andra idrotter har jag varit på ett tre dagar långt besök i Rio de Janeiro.

Syftet med resan var att få en bra överblick av förutsättningarna inför OS i Rio 2016 samt att plocka hem och vidarebefordra specifik information till övriga ledare och aktiva.

Vi började med en rundtur i OS-byn där vi fick se det svenska huset från utsidan. Vi fick också se en modell av hur lägenheterna och rummen kommer att se ut och området i och omkring OS-byn.

Det svenska huset i OS-byn är en 17 våningar hög byggnad. Totalt kommer det att bo cirka 15 000 personer i byn under OS, en mindre svensk stad med andra ord.

Dag två fick jag besöka banan tillsammans med Sveriges sportchef Thomas Engdah, SOK, Björn Folin, SOK samt ett filmteam som jobbar för Svenska Golfförbundet. På golfbanan mötte superintendent Neil Cleverly upp hela teamet och visade oss runt på anläggningen. Vi fick fantastisk service och en grundlig genomgång av hela banan där Neil Cleverly beskrev arbetet med banan, hur man ligger till, grästyper, hur arkitekten har tänkt osv. Mycket nyttig information för oss och våra spelare.

Det kommer att spelas ett test-event på banan i mars för åtta spelare och efter det stängs den och öppnar först till OS. Det innebär att ytterst få kommer att ha sett banan och därigenom ha några fördelar av det.

Mitt intryck av banan och dess skick är mycket positivt. Den blir en tuff utmaning för samtliga spelare. Banan är av typisk linkskaraktär med avrinningsytor, undulerade fairways och greener. Den kommer att gynna spelare som har ett stabilt och bra järnspel. Vinden kommer vara en faktor i augusti då OS spelas så den som vill förbereda sig väl inför OS bör uppsöka linksbanor och träna i vind.

//Katarina Vangdal, förbundskapten golf