Golfseger för Julia Engström vid British Amateurs

Julia Engström från Ringenäs Golfklubb i Halmstad avgjorde på lördagen finalen av Ladies' British Open Amateur Championship 2016 med en birdie på första särspelshålet. Segern innebär inbjudningar till RICOH Women’s British Open och Evian Championship i år och till US Open 2017.

– Jag har inte riktigt fattat än att jag vunnit. Jag spelade denna tävling förra året också och då gick det riktigt, riktigt dåligt. I år var det mycket bättre spel och roligare också då vi är ett bra gäng i landslaget som stöttar varandra hela vägen. Att jag nu får spela tre majors känns lite overkligt men det skall bli jättekul, säger Julia Engström efter prisutdelningen.

Julia Engström fyllde 15 år den 27 mars i år och är den yngsta mästarinnan genom tiderna. Redan 1897 avgjordes den första upplagan av Ladies' British Open Amateur Championship och årets mästerskap den 113:e upplagan avgjordes på Dundonald Links i Skottland 22–25 juni. Tävlingen är tillsammans med US Women´s Amateurs den största och mest prestigefyllda i världen för amatörer.

Vägen till final gick över ett slagspelskval i två ronder där Julia slutade fyra och därefter fem ronder matchspel. I semifinalen vann Julia med 2/1 mot världsfyran Maria Parra från Spanien. Finalmotståndare var Dewi Weber från Holland. Julia inledde bra i finalmatchen och var tre hål upp efter 11 hål. Då kom Dewi Weber igång och inför hål 18 ledde hon med ett. Julia tog 18:e hålet och avgjorde därefter på första särspelshålet. För en mer utförlig redogörelse för segern, se Ladies Golf Union

– Jag ser det här som en lagseger. Det är ett gäng unga tjejer som stöttar, sparrar och driver på varandra. De gör alla en grymt bra tävling i riktigt hård konkurrens och ingen av dem hade varit där de är utan varandra. Jag är inte ett dugg förvånad om det är någon av de andra tjejerna som vinner nästa internationella tävling. Men det är också en lagseger för Julias nätverk. Hon har en extremt bra tränare i Thomas Lindström och väldigt bra sparring i den miljö hon finns i på Ringenäs Golfklubb och i Halmstad, säger Fredrik Wetterstrand, coach flicklandslaget.

Totalt var 12 svenskor från golflandslaget med i årets upplaga av Ladies' British Open Amateur Championship. Av dessa klarade tio cutten och fick spela matchspel.

1 Julia Engström, Ringenäs GK
T5 Emma Henrikson, Ljunghusen GK
T5 Linn Grant, Rya GK
T17 Amanda Linnér, Hills GK
T17 Maja Stark, Abbekås Gk
T17 Louise Ridderström, Stockholms GK
T33 Beatrice Wallin, Hills GK
T33 Frida Kinhult, Skaftö GK
T33 Frida Gustafsson Spång, Borås GK
T33 Mart
ina Edberg, Hooks GK
Cut, Linnéa Johansson – Båstad GK, Linnea Ström Göteborgs G K och Isabelle Johansson – Sala Heby GK (där på egen hand)

För mer information om tävlingen och kontakt med Julia Engström, kontakta Fredrik Wetterstrand 070-394 0110.

Bilder kan laddas ned här och får används fritt och gratis. För bilderna med Julia och pokalen, ange fotograf Petra Jonsson. För porträttbild och svingbild, ange fotograf Göran Söderqvist.

Besök golf.se, följ Swedish Golf Team på Facebook och bloggen Innanför Repen för mer information om Svenska Golfförbundets landslagsverksamhet.

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på
www.golf.se.

Citat

Att jag nu får spela tre majors känns lite overkligt men det skall bli jättekul.
Julia Engström, efter segern i Ladies' British Open Amateur Championship