Hedblom får egen tävling

Gefle Open hosted by Peter Hedblom blir tävlingsnamnet när Gävle GK 2010 kommer tillbaka som arrangör på Nordea Tour. Hedblom är den tredje svenska världsstjärnan som ställer upp som värd för ett svenskt tourevenemang.

I fjol var det Fredrik Jacobson (Kungsbacka) och Peter Hanson (Sturup Park) som ställde sig bakom var sin tävling på dåvarande SAS Masters Tour. Nu ansluter sig även Peter Hedblom till den framgångsrika grupp storstjärnor som vill ge något tillbaka till svensk golfsport.

Gefle Open hosted by Peter Hedblom avgörs förstås på Gävle GK och tidpunkten (5-7 augusti) är vald enligt Peters egna önskemål.

- Givetvis vill jag själv vara med i min egen tävling och nu har vi hittat en vecka där jag har möjlighet att ställa upp. Det ska bli fantastiskt roligt, säger Peter Hedblom.

- Jag tycker det är viktigt för Gävle Golfklubb, och inte minst för ungdomarna i klubben, att vi har en stor tävling på vår bana. När jag själv var grabb hade vi Gevalia Open här varje år och det var för mig oerhört stort att få se Singh, Forsbrand, Sellberg, Lanner och de andra storfräsarna. Kan jag med mitt namn ge drag åt tävlingen gör jag det mer än gärna.

Det är inte bara med namnet Peter Hedblom ställer upp.

- Jag kommer att engagera mig så mycket jag kan, framför allt när det gäller att sätta upp banan. Jag ser det som min uppgift att se till att alla deltagare och sponsorer får en så bra tävling som möjligt, på alla sätt.

Gefle Open hosted by Peter Hedblom är en 54-hålstävling som får ett för Sverige nytt tävlingskoncept. Tävlingen spelas som pro-am, med en pro och en amatör i varje lag, under de två första dagarna. Tredje dagen är det proffsen själva som gör upp om sina prispengar.

Hanson spelar på Sturup Park
I fjol hade Peter Hanson på grund av en sen förändring i Europatourens program ingen möjlighet att själv spela Sturup Park Masters hosted by Peter Hanson. Men i år har Peter medverkat till att tävlingen ska få ett datum (10-12 juni) som passar bättre.

- Jag anser att om man är värd för en tävling ska man, om det finns minsta  möjlighet , givetvis vara med själv. Nu har vi fått en vecka där jag är tillgänglig och jag ser redan fram emot att få göra det här gästspelet på Nordea Tour, säger Peter Hanson.

Peter är entusiastisk när det gäller den egna tävlingen. Därför vill han efter egna idéer fortsätta att utveckla evenemanget.

I samråd med amatörernas förbundskapten Walle Danewid har Peter exempelvis jobbat fram ett nytt koncept när det gäller fördelningen av de wild cards som finns tillgängliga till tävlingen.

- De sex friplatserna kommer att gå till unga amatörer, 16 till 18 år, som får försöka kvala till sig in via den rankinglista som gäller för spelare på deras nivå . För att få en skånsk touch på det hela har vi kallat konceptet för "Peters pågar", berättar Peter Hanson.

- Jag vill att ungdomarna ska få uppleva samma känsla som vi proffs har när vi försöker kvala oss in till majors och andra stora tävlingar.

Det finns för dessa juniorer en ännu häftigare bonus i den slutliga potten. Den av de sex som placerar sig bäst i Sturup Park Masters hosted by Peter Hanson är lovad en friplats i Nordea Scandinavian Masters på Bro Hof.

- Det är nog svårt att hitta en läckrare morot för en ung amatör, säger Peter Hanson.

Jacobsons tävling på Forsgården
Fredrik Jacobson Masters Powered by Telenor är en tävling som de närmaste åren kommer att cirkulera på tre Kungsbacka-anläggningar. Efter premiären i fjol på "Fiddes" hemmaklubb Kungsbacka GK är det 2010 dags för Forsgårdens GK att ta över stafettpinnen.

- Tävlingen blev en succé. Allt beröm som vi fick för banan och arrangemanget har gett oss mycket inspiration. Jag är säker på att vi kommer att hålla samma höga kvalitet på tävlingen nu när vi kommer till Forsgården, säger Hans Bratt, projektansvarig för tävlingen.

Naturligtvis hoppas alla i Kungsbacka med omnejd på att någon gång få se Fredrik Jacobson själv i tävlingen.

- Den chansen är dessvärre liten, åtminstone nästa år. "Fidde" har svårt att hitta luckor i sitt USA-program. Men han är ändå på distans engagerad i tävlingen och gladdes åt alla lovord efter fjolårets premiär, säger Hans Bratt.

Vem blir första tjejen?
Louise Permelin är sedan i fjol VD för Svenska Golftourerna AB.

- Jag är oerhört tacksam för att våra svenska ET- och PGA Tour-spelare på det här sättet ger tillbaka till touren. Jag har alltid beundrat människor som kommer ihåg var allt en gång började, och det är vad det här handlar om. Touren har haft och har en enormt stor betydelse för svensk golfs elitutveckling och tourens 25 år har gett oss en mängd framgångsrika svenska spelare på världens tourer.

- Både Peter Hanson och Peter Hedblom är oerhört engagerade och extra kul är det att de båda väljer att spela sina egna tävlingar.

- Nu undrar jag bara vilken kvinna som ska bli den första att namnge en egen tävling. Det finns fortfarande enstaka lediga veckor kvar på damernas tävlingsprogram 2010, säger Louise Permelin.

Allmänna frågor om Nordea Tour hänvisas till

Louise Permelin, VD Svenska Golftourerna