Historisk majorseger för Henrik Stenson

Henrik Stenson blev på söndagen den förste svenske herrgolfaren att vinna en så kallad major när han rullade i segerputten på The Open Championship efter en spännande duell mot amerikanen Phil Mickelson. Stenson blev dessutom historisk med det bästa resultatet i tävlingens 145-åriga historia.

Det är 28 år sedan svensk golf tog sin första majorseger då Liselotte Neumann skrällvann US Open 1988. Ytterligare tolv titlar har det blivit på damsidan genom Helen Alfredsson, Anna Nordqvist samt Annika Sörenstams fantastiska majorfacit på tio segrar.

På herrsidan har det många gånger varit nära men aldrig tidigare räckt hela vägen i en major. Den här gången blev finaldagen av The Open Championship 2016 på Royal Troon i Skottland en rysare i form av en man mot man-duell mot Phil Mickelson där publiken bjöds fantastisk golf. Stenson vann till sist över Phil Mickelson med tre slag och trean i tävlingen, JB Holmes, var hela tolv slag efter.

Söndagens 63 slag för Henrik Stenson gav totalt 20 slag under par, vilket är rekord för tävlingen både när det gäller lägsta totalresultat (68-65-68-63, totalt 264) och flest slag under par. 63 slag är också den bästa finalronden någonsin av en The Open-mästare.

– Det kommer att ta ett tag för det här att sjunka in. Tack till Phil för en tuff kamp och tack till min familj, till alla i mitt team och vi ses på Royal Birkdale nästa år, sade Henrik Stenson vid prisceremonin innan han känslosamt berättade om sin kamrat Mike Gerbich som gick bort i cancer i onsdags och som han tillägnade segern.

Henrik Stenson tillhör de allra främsta golfspelarna i världen, rankad femma inför The Open. 2013 tog Stenson hem en ovanlig dubbel genom att vinna både det amerikanska FedExCup-slutspelet och Europatouren genom finalsegern i Dubai. Han tog samma år hem Radiosportens Jerringpris men fick ge sig mot skidåkaren Johan Olsson i kampen om Svenska Dagbladets bragdguld.

I och med segern i The Open Championship och Europatourtävlingen BMW International Open i Tyskland tidigare i juni har Henrik Stenson skaffat sig slagläge i kampen om båda dessa idrottspriser även i år. Då finns OS i Rio de Janeiro, PGA Championship, FedExCup-slutspelet och Ryder Cup ännu kvar på schemat för att ytterligare stärka hans chanser.

För ytterligare information kring Henrik Stenson, The Open Championship och svensk tävlingsgolf, vänligen kontakta Svenska Golfförbundets pressansvarige Göran Söderqvist, goran.soderqvist@golf.se eller 070-777 76 13.

Högupplösta bilder kan laddas ned här. Ange fotograf: Christer Höglund.

Om Svenska Golfförbundet
Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på
www.golf.se.