Internationell handigolfelit till Kalmar

Några av världens bästa golfspelare kommer till Swedish Open for Disabled, Sveriges största tävling för personer med fysisk eller intellektuell/neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i helgen.

Kalmar Golfklubb står värd för årets upplaga av Swedish Open for Disabled i golf. Tävlingen avgörs 28–29 augusti och har lockat ett 40-tal spelare från tio nationer. Bland dessa finns irländska James Hourigan och dansken Lars Birketoft, båda välkända internationella spelare.

Från Sverige kommer Johan Kammerstad, Lannalodge Golfresort, femfaldig europamästare och en av spelarna i guldlaget från VM i Japan 2014. Även Joakim Björkman, Frösåkers Golfklubb, svensk mästare 2016, guld i lag-VM 2014 och i lag-EM 2015 och Niklas Wiktor, Rönnebäcks Golfklubb, är spelare i kategori 1 (spelare med fysisk funktionsnedsättning) att hålla extra koll på.

– Det är verkligen roligt att det finns så många riktigt duktiga golfare som har varierande fysisk funktionsnedsättning. Det kan vara amputerade, cp-skada, synskada, förvärvad skada som stroke eller kortväxthet, säger Helena Brobeck, ansvarig för handigolf på Svenska Golfförbundet.

Nytt för i år är att tävlingen även inbjuder kategori 2-spelare (spelare med intellektuell/neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) och i startfältet syns duktiga Alexander Forsman, Kallfors Golfklubb, Jesper Gutke, Dynekilens Golfklubb och Pontus Brink, Rönnebäcks Golfklubb. Forsman har bland annat en tredjeplats i Special Olympics World Summer Games i Los Angeles 2015 på meritlistan.

– Det är viktigt att vi breddar utbudet av internationella tävlingar även för spelare i kategori 2. Att vi i Sverige gör det ger eko i Europa och världen där man ofta fokuserar på den fysiska nedsättningen, säger Helena Brobeck.

En som insett vilka fantastiska idrottare dessa spelare är, är Sveriges bäste herrgolfare, världsstjärnan Henrik Stenson som är ambassadör för all handigolf i Sverige, och som i samband med Nordea Masters delar ut stipendium till Årets handigolfare.

Tävlingshelgen på Kalmar GK:
Lördag 27 augusti: Inspel
Söndag 28 augusti: Tävlingsrond 1 över 18 hål
Måndag 29 augusti: Tävlingsrond 2 över 18 hål

Tävlingen spelas i fyra klasser för spelare i kategori 1: handicap 0–4,4, handicap 4,5–11,4, handicap 11,5-18,5 och handicap 18,6–26,4. De två första klasserna avgörs i slagspel utan handicap, tredje klassen avgörs i slagspel med handicap och den sista i poängbogey.

Kategori 2-spelare tävlar i två klasser: handicap 0–18,5 som avgörs i slagspel med handicap, och handicap 18,6–32 som avgörs i poängbogey.

Följ tävlingen
Här hittar du resultatlistorna för kategori 1
Här hittar du resultatlistorna för kategori 2

Kontaktinformation:
Medierepresentanter är välkomna till Kalmar GK och Swedish Open for Disabled alla tre dagar. Pressansvarig är Mårten Olander, telefon 070-823 69 89, e-post marten.olander@kalmargk.se

För mer information kring handigolf och Handigolf Tour, kontakta Helena Brobeck, Svenska Golfförbundet, telefon 08-622 15 07, e-post helena.brobeck@golf.se

Mer om handigolf på www.golf.se/handigolf och mer om Kalmar GK på www.kalmargk.se

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 465 golfklubbar/anläggningar och 476 837 medlemskap fördelat på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och även golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer om golf på www.golf.se.

Citat

Det är viktigt att vi breddar utbudet av internationella tävlingar även för spelare i kategori 2. Att vi i Sverige gör det ger eko i Europa och världen där man ofta fokuserar på den fysiska nedsättningen.
Helena Brobeck, ansvarig för handigolf