Landeryds väntan äntligen över

Landeryds Golfklubb har lång erfarenhet av att arrangera damtourtävlingar på Nordea Tour. Nästa år är klubben tillbaka på tourschemat, nu med en av herrarnas tävlingar som avgörs i slutet av augusti 2013.

Landeryds Golfklubb har 2007-2010 arrangerat en damtourtävling på Golfsveriges professionella Nordea Tour. När klubben återigen blir värd för en av herrarnas 13 tävlingar på tourschemat 2013, är det helt i linje med klubbens vision.

- Vi har redan i 2011 års verksamhetsplan förmedlat målet att vilja arbeta med nationella tävlingar och Nordea Tour var ett specifikt mål i vår plan. Vi har en ambition att positionera oss som golfklubb i Sverige och tror att varumärket stärks med att arrangera en Nordea Tour-tävling, säger Björn Sturehed, klubbdirektör/VD på Landeryds Golfklubb.

Det råder inget tvivel om att ambitionen med spelare på toppnivå finns på Landeryds Golfklubb. Klubben har i dag en av Sveriges största juniorverksamheter med 470 juniormedlemmar och spelare som landslagsmeriterade Pontus Gad och före detta europatourspelaren Lotta Wahlin i medlemsregistret.

- För oss är det väldigt viktigt att arrangera en Nordea Tour-tävling, dels för att ge juniorerna någonting att sträva mot men också för att skapa en vi-känsla och stärka klubbkänslan bland klubbens medlemmar, säger Björn Sturehed.

Landeryds Golfklubb har som ambition att göra tourtävlingen till en happening och skapa mervärde för både spelare och besökare i samband med tävlingsdagarna 23-25 augusti 2013.

- Vi välkomnar Landeryds Golfklubb som har väntat två år på att få en Nordea Tour-tävling för herrar. När en tävlingsvecka inom Nordiska Ligan, som är tredje nivån inom Europatouren, nu blev ledig var det roligt att kunna erbjuda klubben detta. Dialogen med Björn Sturehed som driver Landeryds GK har varit mycket positiv och de har en hög ambition med tävlingen när de nu hälsar spelarna välkomna till Nordea Tour på fina Landeryds GK., säger Louise Permelin, VD för Svenska Golftourerna AB.

Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD
Landeryds Golfklubb