Lingmerth OS-klar trots Noréns seger

Det blev en riktig rysare in på mållinjen när Sveriges andra herrgolfare skulle nomineras för de olympiska spelen i Rio de Janeiro. Det blev till slut David Lingmerth men med minsta möjliga marginal.

Alex Norén vann Scottish Open på söndagen samtidigt som David Lingmerth missade kvalgränsen. Det betydde en intensiv och kvalificerad poängräkning från statistiker och matematiker för att skilja spelarna åt på världsrankingen, där alltså smålänningen Lingmerth segrade, efter att poängräkningen utförts ett flertal gånger som säkerhetsåtgärd.

David Lingmerth är nu 48:a på världsrankingen och Alex Norén 49:a med 2,6656 poäng mot 2,6508 poäng (snittpoäng delat på antal tävlingar). Poängräkningen tar hänsyn till de senaste två årens resultat och med procentuell nedjustering för tävlingar som är äldre än 13 veckor. Här räknas i poängsystemet också hur bra startfältet i Scottish Open var och hur många poäng en seger var värd.

Inför tävlingen på Europatouren konstaterades att Alex Norén hade chansen till spel i OS om han vann tävlingen samtidigt som David Lingmerth missade kvalgränsen. Vilket var precis vad som hände.

Det som avgjorde mellan svenskarna var helt enkelt den lilla marginalen av att en eller flera högt rankade spelare drog sig ur tävlingen och ersattes av lägre rankade spelare, vilket gjorde att Noréns seger gav färre poäng än beräknat på världsrankingen, vilket är vad som avgör OS-uttagningen. Ni hittar rankingen på www.owgr.com

– Det positiva är att oavsett vem av de båda som skulle få platsen, så är det en medaljkandidat i OS precis som redan klara Henrik Stenson. David är väl värd sin plats, men det är klart att det måste kännas tungt för Alex som kämpat sig tillbaka från skador och nu spelat jättebra, säger förbundskapten Katarina Vangdal.

På damsidan är Anna Nordqvist och Pernilla Lindberg klara för spel på nya Olympic Golf Course i Rio där OS avgörs för herrarnas del 11–14 augusti och damernas tävling 17–20 augusti.

För ytterligare information, kontakta:
Katarina Vangdal, förbundskapten Swedish Golf Team:
katarina.vangdal@golf.se eller 070-858 42 01

Bilder på de svenska OS-spelarna, ange fotograf Göran Söderqvist.

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på www.golf.se.

Citat

Katarina Vangdal, förbundskapten