Madelene och Hannes tilldelas RF:s Elitidrottsstipendium

När Riksidrottsförbundet offentliggjorde årets Elitidrottsstipendium fanns glädjande nog för andra året i rad två golfare bland dessa elitaktiva.

Madelene Sagström Enkköpings GK och Hannes Rönneblad Kungsbacka GK är årets stipendiater från golfen. För Madelene är det andra året hon får stipendiet medan Hannes får det för första gången. De motsvarar RF:s kriterier som bland annat innehåller att idrottaren ska vara på landslagsnivå, kombinera elitidrott med studier på postgymnasial nivå och studera på minst halvfart under stipendieåret 2013/2014.

Madelene studerar och spelar golf vid Louisiana State University där hon är ”junior” vilket betyder att hon är inne på sitt tredje år. Hannes är ”freshman” förstaårsstudent på Texas Tech University. Båda har representerat Sverige och varit med i segrande lag vid EM och båda har också individuella segrar internationellt bakom sig.

-Att kunna kombinera en elitsatsning med studier är ett av de viktigaste sociala stödsystemen i svensk idrott. Att ha ett yrke att falla tillbaka på den dagen då åldern säger ifrån, skadan kommer eller motivationen tryter betyder mycket säger Kent Lindahl chef för Elitidrott och utbildning på Riksidrottsförbundet.

Elitidrottsstipendiets ska möjliggöra för den aktiva att kunna kombinera elitidrott och studier på postgymnasialnivå. Stipendiet är på 40 000 kronor per stipendiat. I år ansökte 324 aktiva från 54 olika specialidrottsförbund. De blev till slut 55 idrottare från 34 idrotter som i år fick Elitidrottsstipendium och av dessa var 22 män och 41 kvinnor.

Stipendierna delas ut på idrottsgalan i januari 2014.

Alla stipendiater 2013/2014.

Information om RF:s Elitidrottsstipenium