Marcus Kinhult blir proffs

Marcus Kinhult är klar för European Tour efter att ha säkrat ett av de 25 korten som delas ut under finalkvalet på PGA Catalunya Resort i Girona, Spanien. Efter att ha avslutat sex dagars spel hamnade Marcus på en delad 13:e plats med en totalscore på -10.

Resultatet fullbordar en redan framgångsrik säsong med segrar i The Junior Invitational at Sage Valley och Lytham Trophy. Den sistnämnda vann han med åtta slag vilket tog honom upp till en andraplats på världsrankingen för amatörer.

Marcus har tidigare erfarenhet av Europatouren. Han spelade som amatör och placerade sig på en delad 21:a plats i Nordea Masters 2014. Under sommaren 2015 fångade han återigen golfsveriges uppmärksamhet då han i samma tävling var i delad ledning efter 36 spelade hål för att slutligen placera sig på en delad 33:e plats. Kort tid därefter noterade han ett av de mest imponerande resultaten då han blev delad 10:a i Omega European Masters i Schweiz.

Efter prestationen i Girona säger Marcus:
"Det har varit några långa veckor men jag kan inte vara gladare. Att få möjligheten att spela på Europatouren är en dröm som går i uppfyllelse.

Under de närmsta dagarna kommer jag att bli professionell och vill därmed ta tillfället i akt att tacka de personer som hjälpt mig att nå hit.

Min familj och mina vänner har alltid varit ett stort stöd både på och utanför banan. Att ha stöttning från dem på plats denna vecka och att ha pappa som caddie gör det hela än mer speciellt.

Jag vill också skicka ett extra tack till Svenska Golfförbundet. De har inte bara stöttat mig under många år utan också gett mig möjligheten att spela tävlingar så som Nordea Masters och på så sätt gett mig tron att jag var redo för detta steg. Jag har haft stort stöd från alla i förbundet och jag vill skicka ett särskilt tack till förbundskapten Katarina Vangdal och herrcoach Jonnie Eriksson som varit med mig under hela resan.

Självklart är jag mycket förväntansfull över att starta min professionella karriär men jag kommer alltid att blicka tillbaka och minnas mina dagar som amatör med glädje.”

För vidare information kontakta Göran Söderqvist, Svenska Golfförbundet, goran.soderqvvist@golf.se eller +46 70 777 7613.

Bilder får användas fritt och gratis, ange fotograf Göran Söderqvist.