Nu startar Handigolf Tour

Helgen 2–3 maj startar den rikstäckande tävlingen Handigolf Tour, där bland andra en svensk världsmästare finns med.

– Efter höstens seger i Lag-VM i Japan gav det mig inspiration att vara ännu bättre 2015. Har tränat mycket under vintern och ser framemot denna säsong, säger Joakim Björkman.

Handigolf Tour är den svenska golftouren för personer med fysisk och intellektuell/psykisk funktionsnedsättning. Spelarna som deltar på touren är bland annat amputerade, cp-skadade, synskadade, rullstolsburna, har en förvärvad skada (stroke), kortväxt, intellektuell funktionsnedsättning, ADHD, autism med mera.

2–3 maj startar touren på Kristianstads Golfklubb i Åhus med totalt 55 spelare på plats. Tävlingen spelas i olika klasser beroende på golfhandicap. De 16 bäst placerade spelarna efter årets 5 deltävlingar får spela final på Lundsbrunn Golfklubb, den 11–12 oktober.

– Oavsett funktionsnedsättning och spelstandard gör alla spelare en enorm prestation. Det är också så de vill bli bedömda, utifrån sin golfprestation, säger Helena Brobeck, ansvarig för Handigolf på Svenska Golfförbundet.

Tävlingsprogram
2-3 maj Kristianstads Golfklubb i Åhus
13-14 juni Söderköpings Golfklubb
29-30 juni SM Timrå Golfklubb
15-16 augusti Huvudstadens Golfklubb/Lindö Park
5-6 september Lyckorna Golfklubb

26-27 september tourfinal Lundsbrunn Golfklubb

För ytterligare information, kontakta:
Helena Brobeck, Svenska Golfförbundet
helena.brobeck@golf.se

Läs mer om Handigolf

Golf för personer med funktionsnedsättning är sedan 1996 en integrerad del i Svenska Golfförbundet (SGF) och för att säkerhetsställa verksamheten för golf för funktionsnedsatta och få ut budskapet i Golfsverige etablerades Handigolfgruppen. Handigolfgruppens uppdrag från SGF är bland annat att hålla i tävlingstourer, driva ett landslag, utvecklingslag samt bidra till distrikt och klubbar så att de ska kunna utveckla golf för denna kategori av spelare.