Olympiagolfen passerade 3 000 anmälda

1 maj är det fritt fram att börja spela Olympiagolfen. Redan på tisdagen passerade antalet anmälda deltagare 3 000 golfare, ivriga på att sätta igång en säsong som fördröjts av en ihärdig vinter.

Olympiagolfen är ett samarbete mellan Svenska Golfförbundet (SGF) och Sveriges Olympiska Kommitté där golfare spelar minst fem rundor för att ha möjligheten att kvalificera sig till en final på Kristianstads GK i Åhus (seniorer) och Araslövs GK (juniorer) i september. Man väljer själv med vem, hur ofta, när och på vilken klubb som är medlem i SGF, man vill spela under perioden maj till september. Dessutom finns möjligheten till en storvinst – en resa till OS i Rio de Janeiro 2016.

Det är i Rio 2016 som golf gör comeback som olympisk idrott och Olympiagolfen är möjligheten för vardagsgolfaren att vara delaktig i golfens olympiska satsning. Det finns också ett antal svenska olympier som anmält sig till Olympiagolfen.

Vinnare är landets golfklubbar och de svenska olympierna. Av anmälningsavgiften går en viss del till golfklubben och en del till SOK:s talangprogram för att hjälpa fram fler svenska olympier till medaljer.

I fjol var det Kristianstads GK i Åhus som tog hem hela 50 000 kronor till klubbens verksamhet genom många aktiva medlemmar som spelade Olympiagolfen.

Hur man gör för att anmäla sig, spelformer, all nödvändig information och nyheter finns att läsa på www.olympiagolfen.se

För mer information kring Olympiagolfen, kontakta projektledaren John Lindberg på tel: 08-622 15 63 eller john.lindberg@golf.se eller kommunikationsansvariga Lina Hoof på 08-622 15 16 alternativt lina.hoof@golf.se