Örebrogolfare tilldelas Göran Zachrisson-stipendiet 2019

Matilda Jonsson från Kumla Golfklubb och Viktor Nordwall från Örebro City Golf & Country Club får 20 000 kronor vardera att använda till en tävlingsresa till de brittiska öarna.

Gran Zachrissonstipendiaterna 2019

Göran Zachrisson-stipendiet instiftades 2018 av Svenska Golfförbundet och Nordic Entertainment Group. Stipendiet ska uppmuntra ungdomar till att testa sina färdigheter mot naturens och konkurrenters krafter i tävling på de brittiska öarna. Något som ligger golfambassadören, sportjournalisten och TV-kommentatorn särskilt varmt om hjärtat.

– Det är mycket hedrande att få dela ut det här stipendiet i mitt namn. Jag vill att det i första hand ska bidra till glädje, och att ungdomarna får vara med om att spela på några av de bästa banorna i världen, möta de duktigaste spelarna och känna lukten av spelets historia. För det var utmed havet det började, säger Göran Zachrisson.

Motiveringar

Matilda och Viktor, båda från Örebro Läns golfdistrikt, valdes ut i hård konkurrens bland andra sökande. Motiveringarna lyder:

Matilda Jonsson, Kumla GK, har tagit sig från Paragolf Tour till segrar på högsta juniornivå i Sverige, som JSM Match. Kombinationen av framgångar på golfbanan, hög motivation och personlig utveckling gör att juryn anser att tävlingar och erfarenheter internationellt är vad Matilda behöver för sin fortsätta utvecklingsresa.”

Viktor Nordwall, Örebro City G&CC, har under ett antal år gjort en seriös satsning präglad av envetenhet och tålmodighet, som är perfekta egenskaper för linksgolf. Viktors förmåga att sträva efter hög kvalitet i det han gör och inte lämna något åt slumpen är nödvändiga ingredienser i hans satsning på golf som framtida yrke.”

Bakgrund till stipendiet

Göran Zachrisson är en av svensk golfsports främsta ambassadörer. Hans allmänbildning och djupa kunskaper om golfsporten och dess traditioner återspeglas i Görans sätt att berätta, oavsett sammanhang. Hans egen nyfikenhet lägger grunden till att skapa intresse hos oss som lyssnar eller läser det han så skickligt förmedlar.

Stipendiet instiftades av Svenska Golfförbundet och Nordic Entertainment Group i samband med Görans 80-årsdag 2018. Detta är andra gången stipendiet delas ut. Läs mer på golf.se/goranzachrissonstipendiet.

Stipendiekommittén

Wilhelm Burman, Nordic Entertainment Group
Fredrik Wetterstrand, coach för flicklandslaget
David Olsson, coach för flicklandslaget
Carl Magnusson, coach för pojklandslaget
Linda Appelblad, koordinator stipendiekommittén
Petra Lindström, ordförande stipendiekommittén

För information om stipendiet: petra.lindstrom@golf.se,  070-303 15 54

För kontakt med spelarna: linda.appelblad@golf.se, 070-748 86 98

Om Svenska Golfförbundet

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 454 klubbar och 484 373 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se.