OS-läger för golfare

OS 2020 i Tokyo är långt bort, men resan dit har redan startat. Utmanarsatsningen OS 2020 ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Svenska Golfförbundet. Målsättningen med utvecklingsarbetet är att stödja duktiga golfare att utmana de etablerade till OS 2020.

- Det här är en satsning som passar golfen, vi vill dels ge stöd till spelare som befinner sig i etableringsfasen, antingen är det i början av sin proffskarriär eller så är de på väg in i en, ofta en tuff period som kräver både uthållighet och stöd och dels vill vi ta till vara på den kompetens som finns hos de resurspersoner som är involverade i den här satsningen. Etablerade spelare, aktiva och ej längre aktiva finns med också och det är personer som har gjort den här resan och vet vad som krävs, säger förbundskapten Katarina Vangdal.

Fyra spelare från utmanarsatsningen var förra veckan på Reunion Resort utanför Orlando för det första lägret i Utmanarsatsningen OS 2020. Med på lägret fanns även etablerade LPGA-spelarna Pernilla Lindberg och Karin Sjödin som redan utmanar till OS i Rio 2016.

- Det har varit intensiva och bra dagar med fokus. Att sätta igång året med läger är perfekt, då alla spelare har haft lite ledigt och är högmotiverade att träna hårt, säger Patrik Jonsson, damernas landslagscoach.

De som vid detta första läger fick mäta sig med LPGA-spelarna var Louise Larsson, Karlstad GK, Camilla Lennarth, Saltsjöbadens GK, Madelene Sagström, Enköpings GK och Linnea Ström, Göteborgs G K.

På lägerprogrammet fanns analys av nuläge gällande teknik, fys och mentalt.
Detta blandades med spel, föreläsningar och närspelstävlingar. En av kvällarna berättade Sveriges första majorsegrare, Lotta Neumann, om sin resa från Finspång till LPGA-tour och vidare som kapten för det segrande europeiska laget i förra årets Solheim Cup.

Det finns ett liknande program för herrar och de har också haft sitt första läger i början av 2014, de var i Dubai på Jumeirah Golf Estates.

- Vi tror starkt på att finnas med i en idrottslig gemenskap som den här satsningen ger. Våra utövare kommer att få vara med vid aktiviteter som samlar utövare från andra idrotter och som också gör satsningar för att kunna utmana i sina idrotter, säger förbundskapten Katarina Vangdal.

Ansvariga coacher är Rickard Lindberg på herrsidan och Patrik Jonsson på damsidan.

För mer information om Utmanarsatsningen OS 2020 kontakta:
Katarina Vangdal, förbundskapten, +46 70 858 42 01, katarina.vangdal@golf.se
Göran Söderqvist, presschef Swedish Golf Team, +46 70 777 7613, goran.soderqvist@golf.se

Spelare i Utmanarsatsningen OS 2020
Frida Gustafsson Spång, Borås GK