Prisregn vid golfens förbundsmöte

Två av svensk golfsports finaste utmärkelser delades ut vid Svenska Golfförbundets förbundsmöte 20-21 april. Gösta Carlsson, Barsebäck, tilldelades Erik Runfelt-medaljen och Anna Öqvist, Kallfors, blev första mottagare av det nyinstiftade Sven Tumba-stipendiet på 20 000 kronor.

Anna Öqvist, verksam i Kallfors GK utanför Södertälje, utsågs till stipendiat bland annat för engagemang, drivkraft och innovativa idéer som golfentreprenör, vilket gjort klubben känd för sin välkomnande, höga servicenivå. Stipendiet instiftades av Svenska Golfförbundet till Sven Tumbas 80-årsdag för att hedra svensk golfs allra främsta entreprenör och idéspruta.

Läs mer om Anna Öqvist, stipendiet och juryns motivering

Erik Runfelt-medaljen har bara delats ut vid fem tidigare tillfällen. Till Prins Bertil, Svenska Golfförbundets tidigare generalsekreterare Bengt Lorichs, Annika Sörenstam, Sven Tumba och Göran Zachrisson. Gösta Carlsson, 92 år, tilldelades medaljen av Svenska Golfförbundets Guldklubben, för sin långa och framgångsrika gärning inom svensk golf. Gösta Carlsson byggde St Ibb på Ven, och fortsatte med att utveckla Barsebäck till en anläggning av högsta klass, där både Solheim Cup, Scandinavian Masters och Scandinavian TPC spelats.

Läs mer om Gösta Carlsson, utmärkelsen och motiveringen

Det delades ut en mängd priser under galamiddagen. Föreningen Golfjournalisterna utsåg Hofors GK till Årets Golfklubb 2012. Utmärkelsen delades ut för 35:e gången.

Barbro Montgomerys Ledarskapspris gick till Johan Andersson och Christian Härdin på Barsebäck Golf Academy, där de leder 230 juniorer i träning. Dessutom tränar de spelare i toppklass, Johan Caroline Hedwall - och "Kricken" bland annat Björn Åkesson.

Anna Oxenstierna och Helen Alfredsson delade ut priset, och motiverade valet med att just denna tränarduo verkar i Barbro Montgomerys anda: det är ledarskap med struktur - men med glimten i ögat och mycket glädje.

Skandias sponsorchef Ingbritt Ekberg delade ut pris till Årets ungdomsledare (Leif Thuresson från Göteborgs distrikt), Årets SGF Golf Ranking Klubb (Stockholms GK), Årets Tävlingsarrangör (Hofors), Årets spelare (Madelene Sagström, Enköping), Årets rookie flickor (Emma Henriksson, Ljunghusen), samt Årets rookie pojkar (Mikael Lindberg, Haninge GK).

Utöver ungdomspriserna belönades även Värpinge GK med årets Natur & Miljöpris från SGA (Swedish Greenkeepers Association). Svenska Golftourernas förtjänstplakett gick till Nynäshamn, för att klubben stått som tävlingsarrangör på den svenska touren tio år i rad. Skaftö GK fick ta emot priset för Årets Juniorvänliga anläggning.

Det blev omval i Svenska Golfförbundets styrelse som ser ut så här:
Ordförande Christer Bergfors Helsingborg, vice ordförande Maivor Isaksson, Örebro. Ledamöter: Anders G Sjögren Uppsala, Kristina Carlo Eksjö, Kerstin Rydström Gällivare, Bruno Hedlund Göteborg, Guy Eriksson Stockholm.