Rekordår för golfen – nu över 500 000 medlemskap

En kombination av golf som bra alternativ för friskvård och aktivitet under rådande coronapandemi, bra väder och tidig säsongsstart i stora delar av landet har lett till en stor ökning av antalet medlemskap och spelade golfronder i Sverige.

Det har aldrig spelats så mycket golf som i år – redan över 6 miljoner ronder – och den 15 juli passerade Golfsverige för första gången sedan 2010 en halv miljon medlemskap.

– I ett ovanligt läge, där många idrotter och verksamheter i Sverige har det tufft, har golfen kunnat ge människor en möjlighet till aktivitet och friskvård. Tusentals nya har lockats till golfen i år, och många som spelat tidigare har hittat tillbaka. Att vi i mitten av juli åter passerade 500 000 medlemskap i Golfsverige är fantastiskt! Ett bevis på att golfklubbarnas arbete med att minska smittspridning och göra golfen tillgänglig har gett resultat, säger Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet.

Restriktioner för säkert golfspel

Golfen är en naturligt bra aktivitet för människor i alla åldrar, även under rådande pandemi, med spel i små grupper på stora ytor utomhus. Golfklubbarna har också arbetat hårt med att justera verksamheten för att kunna hålla öppet och erbjuda en säker plats för medlemmar, gäster och anställda.

Utöver de allmänna råden som distansering och god handhygien är några exempel att låta flaggstången sitta kvar i hål och inte använda krattor och bolltvättar för att minimera kontaktytor, att boka och föra sin score digitalt samt begränsa antalet personer i klubbhus och restaurang.

Se fler rekommendationer kring golf under coronapandemin här.

Några utdrag från rekordsiffrorna

Antal medlemskap: 500 042 (per 15 juli)

Första gången sedan 2010 med över en halv miljon medlemskap

Redan 15 529 fler än vid slutmätningen i oktober 2019

53 062 juniorer, andel 10,6 % (per 15 juli)

132 302 kvinnor, andel 26,5 % (per 15 juli)

58 115 nya och återvändande golfare (per 1 juli)

Antal spelade ronder: 6 016 859 (1 januari till 19 juli)

34 % ökning jämfört med 2019 (4 486 037 ronder)

Medlemsspelet har ökat med 45 %

Gästspelet har ökat med 20 %

Dagsrekord i spelade ronder på en dag: 80 352 (7 juni)

Mer detaljerad statistik från rekordåret 2020 finns på golf.se/statistik2020

För mer information, kontakta:

Gunnar Håkansson, generalsekreterare
gunnar.hakansson@golf.se, 070-317 24 00

Om Svenska Golfförbundet

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 454 klubbar och 484 373 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se.