Rekordhöst för golf i Sverige

En dålig vår vände till en fantastisk höst för golf i Sverige med flera rekordnoteringar. 6,1 miljoner tidbokningar gjordes.  22 000 personer började spela golf under 2013 och 28 000 återvände efter uppehåll. Antalet ungdomar födda 2000-2009 har ökat med 27 procent och deltagandet i tävlingar nådde över en miljon deltagare.

”Det är förstås fantastiskt glädjande siffror för vår sport och de klubbar som kämpar hårt med ekonomin och i vissa fall vikande medlemssiffror. Det finns också fler goda signaler. Sverige som golfnation blev nyligen belönat med ett fint turistpris och på tisdag hoppas vi på mer guld, Bragdguldet, säger Bo Bengtsson, Svenska Golfförbundets biträdande generalsekreterare och chef för Klubb & Anläggningsutveckling.

Det bokades 6,1 miljoner golfronder vilket är 234 000 eller 4 procent fler jämfört med 2012. Gästspelet – greenfee – ökade kraftigt under hösten och gav viktiga intäkter till klubbar och anläggningar, samt till det lokala näringslivet. Golfbanan är på många orter den enskilt största turistanläggningen.

54 procent av de 6,1 miljoner bokningarna gjordes av golfarna direkt via webbtjänsten Min Golf på Golf.se. Min Golf är därmed en av Sveriges största bokningstjänster alla kategorier.

Golfsporten upplever inga rekryteringsproblem. Under året samlade de 474 golfklubbarna totalt 50 166 nya och nygamla medlemmar. Studier visar att få slutar spelar golf, men att en del gör en paus till och från. Oftast sker detta då golfen inte får plats i livspusslet. Årets omsättning av medlemmar speglar situationen väl. Drygt 22 000 personer började spela golf 2013 och 28 000 återvände efter uppehåll.

Rekryteringen av unga golfspelare, 4-13 år gamla, har varit särskilt lyckosam. Sedan oktober 2012 har antalet medlemmar födda 2000-2009 ökat med netto 3 458 eller 27 procent. Totalt 16 079 barn spelar golf. Även i gruppen 20-30-åringar ökar antalet golfspelare netto.

Golfsporten befäste under året positionen som den största individuella sporten inom Riksidrottsförbundet sett till antalet registrerade och betalande medlemmar.
Den officiella slutsiffran för 2013 blev fantastiska 473 797 aktiva medlemmar, varav 48 759 juniorer.

139 golfklubbar (29 procent) redovisade en nettoökning, 101 (21 procent) redovisade en minskning. Övriga 235 (50 procent) hade ett oförändrat (+/- 10 st) medlemsantal. En summering för hela riket slutar på -8 679 (-2 procent) medlemskap. Sett över hela 2000-talet har golfen dock idag lika många registrerade aktiva medlemmar som år 2000.

Bra golfväder från juni till november med många golfbanor i riktigt bra skick leddes till att säsongen förlängdes för många golfare.  Intresset för att delta i tävlingar (elit till motion) nådde rekordnivåer. Klubbarna arrangerade 25 740 tävlingar som samlade över en miljon (1 029 531) deltagare.

För mer information, vänligen kontakta:

Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare SGF, telefon: 08-622 15 00, e-post: bo.bengtsson@golf.se