Rekordvecka för golfspel efter Stensons seger

Henrik Stensons historiska seger i The Open, bra sommarväder och semestrar ledde sista veckan i juli fram till ett rekordstort antal bokade golfronder. Nära 412 000 bokade sällskapsronder är årets högsta notering.

”Det har skett 411 872 bokningstransaktioner under veckan. Det betyder 41 stycken per minut dygnet runt, vilket är fantastiskt. Då är ändå inte samma veckas 1 113 tävlingar på landets golfbanor inräknade. Vi har ett av Sveriges största bokningssystem som gör detta möjligt", säger Eva Bergström, chef för GIT, golfens IT-system på Svenska Golfförbundet.

Det är drag i svensk golf. Sedan 2013 har antalet medlemmar och medlemskap i de svenska golfklubbarna ökat igen efter en nedåtgående trend under några år. Siffrorna för 2016 ser också ljusa ut. Siffrorna efter juni månad visar en ökning med 7 924 medlemskap jämfört med samma tid i fjol. Det sker en ökning i alla ålderskategorier, även bland juniorer således.

”Att människor söker sig till golfen och spelar mycket är också frukten av hårt arbete bland klubbar och anläggningar som blivit ännu duktigare på att anpassa sin verksamhet till vad medlemmar och gäster efterfrågar. Inte minst när det gäller former för medlemskap och servicenivå", säger Svenska Golfförbundets generalsekreterare Gunnar Håkansson.

På tävlingssidan har Sverige stora framgångar med Henrik Stensons seger i Tyskland och i The Open, den första svenska så kallade majorsegern på herrsidan, Alex Noréns Europatourseger i Skottland, Anna Nordqvists seger i Shoprite LPGA Classic på den amerikanska touren och hennes andraplats i majortävlingen US Open, är några exempel.

Julia Engström vann den stora amatörtävlingen British Amateur och fick därmed som 15-åring spela US Open. Förra veckans två majortävlingar British Open för damer och PGA Championship för herrar såg totalt 16 svenskar i startfälten, ett rekordstort antal.

Stenson, Nordqvist, Pernilla Lindberg och David Lingmerth väntar på OS-spel i Rio, där golfen gör comeback efter 112 år på herrsidan. Samtidigt pågår svenska golfstjärnors arbete på hemmaplan. Världens genom tiderna bästa kvinnliga golfspelare Annika Sörenstam, är den här veckan på Bokskogen i Skåne för sin och Svenska Golfförbundets tävling ANNIKA Invitational Europe för Europas bästa flickjuniorer. I Katrineholm samlas delar av herrarnas elit på europeiska Challenge-touren för Swedish Challenge hosted by Robert Karlsson.

För ytterligare information, kontakta:

Gunnar Håkansson, generalsekreterare SGF: gunnar.hakansson@golf.se eller 08-622 15 00

Eva Bergström, Chef för golfens IT-system: eva.bergstrom@golf.se eller 08-622 15 00

Susanne Persson
susanne.persson@golf.se

Om Svenska Golfförbundet
Världens bästa golf - för alla Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund. SGF består av 465 golfklubbar/anläggningar (april 2016) och 476 837 medlemskap (2015) fördelade på 21 golfdistrikt. SGF:s vision är "Världens bästa golf – för alla" och förbundet verkar för att främja golf som motions- och tävlingsidrott samt sprida kunskap om golfens samhällsnytta när det gäller miljöarbete, turism, samhällsekonomi och friskvård. Efter 112 års frånvaro är golfen tillbaka i de olympiska spelen 2016. Svenska Golfförbundet startade 2011 en stor OS-satsning med ny organisation och ett riktat program till proffsspelare, med svenska medaljer som målsättning. Mer information på www.golf.se