Silverbollen till Henrik Stenson

Henrik Stenson utsågs på onsdagen till Årets Golfare i Sverige och belönades med Silverbollen. – Det känns givetvis hedersamt att få priset för tredje gången, sade Henrik vid en välbesökt pressträff i Stockholm.

Henrik Stenson toppade samtliga 79 röstlistor och det är tredje gången han får titeln efter två i rad 2006 och 2007. Årets Golfare tilldelas ”Silverbollen” av Svensk Golf och Föreningen Golfjournalisterna, en jury som utgörs av Svensk Golfs redaktion, medlemmarna i föreningen Golfjournalisterna, Svenska Golfförbundets idrottsavdelning samt ordförande och generalsekreterare, PGA:s ordförande och vd samt Svenska Golftourernas tournament directors och spelarråd. Varje jurymedlem delade ut 15 poäng enligt modellen 5-4-3-2-1.

Henrik Stenson mottog priset i samband med att den inhemska proffstouren Nordea Tour arrangerade sin årliga avslutningsmiddag på Nalen i centrala Stockholm där Barsebäckaren var hedersgäst.

Årets Golfare får även ett stipendium på 10 000 kronor från Svensk Golf. Om ett proffs vinner titeln ska beloppet skänkas vidare till en svensk golfklubb eller till välgörande ändamål.

– Det blir till Handigolfen. De är fantastiska och det är kul att kunna stötta dem ytterligare, jag har gjort det tidigare.

Henrik har haft en fantastisk säsong, är rankad trea i världen och blev den förste golfaren att vinna både FedEx Cup i USA och Europatourens Race to Dubai och har tilldelats ett antal utmärkelser och priser under hösten. Men Sverige är hemmaplan och priset, som delats ut sedan 1966, är därför speciellt.

– Det känns givetvis hedersamt att få priset för tredje gången. Kanske inte överdrivet överraskande efter den säsong som jag har haft, säger Henrik.

ÅRETS GOLFARE 2013 – OMRÖSTNINGEN:
1) Henrik Stenson  395 poäng
2) Caroline Hedwall  284