Smådalarö Gård Open arrangeras 2010

De kvinnliga tourspelarna får återigen spela den populära tävlingen i Stockholms Skärgård, när Smådalarö Gård arrangerar Smådalarö Gård Open på Nordea Tour 2010.
- Det är en vecka med full aktivitet på hotellet. Tävlingen ger bra marknadsföring av vår 9-hålsbana och spelarna är goda ambassadörer för att sprida kännedom om Smådalarö Gård, säger arrangören.

Tävlingen som startade 2003 är mycket populär bland spelarna. Den spelas med en annorlunda spelform, så kallad modifierad poängbogey. Det innebär ett poängsystem där albatross ger +8, eagle +5, birdie +2, par 0, bogey -1 och dubbelbogey eller sämre -3. Spelformen leder till ett mer aggressivt spel och just på Smådalarö Gårds bana lönar det sig att chansa lite extra på vissa hål.

Karin Börjeskog, Nyköpings GK, tog sin andra seger för året när hon vann Smådalarö Gård Open 2009. Som slutsegrare av SAS Masters Tour Ranking 2009 fick hon dessutom ett av två LET-kort som ger henne full kategori på damernas europatour 2010.

Vad tyckte du om årets tävling?
- Bra. Det är en rolig och annorlunda tävling. Det passar bra med spelformen modifierad poängbogey på deras 9-hålsanläggning och vi bjuds på en gästvänlighet som får oss tjejer på touren att verkligen trivas i Stockholms skärgård.

Vilket är ditt starkaste minne från tävlingen?
- När min mamma säger på 18:e hålet att "nu är det klart". Då blev jag rörd.

Kommer du att spela tävlingen även 2010?
- Jag tror det.

Det sammandrag som gjordes från årets tävling på Viasat Golf, visas på hotellens TV-apparater under hela året, inte bara på Smådalarö Gård utan även på Krusenbergs Herrgård och Fågelbro Hus. Arrangören menar att det ger dem god marknadsföring och uppmärksamhet från hotellgästerna.

- Det skapas goda relationer med de sponsorer som knyts till tävlingen och de kommer ofta tillbaka med andra bokningar som konferenser och julbord, säger Micael Ericsson, VD på Sjönära möten.

Resultatlista från 2009 års tävling

Det fullständiga programmet för Nordea Tour 2010 offentliggörs den 14 december.

Bild överst på sidan
Karin Börjeskog när hon vann Smådalarö Gård Open 2009. Foto: Golfdata