SOK har utnämnt David Lingmerth och Pernilla Lindberg till OS-kandidater mot Rio 2016

De båda tourspelarna har chans att ta en plats i den svenska OS-truppen när golfen gör comeback i OS.

Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) offentliggjorde igår nio nya OS-kandidater mot Rio 2016, däribland golfproffsen David Lingmerth och Pernilla Lindberg. De är utvalda då de har gjort bra resultat under 2015 som i förlängningen kan leda till att de blir uttagna till OS-truppen. För Lingmerths och Lindbergs del innebär det en skarp satsning mot Rio i augusti 2016 när golfen gör comeback i OS efter 112 års frånvaro.

– Det känns helt rätt att två spelare vi har haft med i vår OS-satsning från början nu också blir uppmärksammade av SOK. David och Pernilla är väldigt bra förebilder och representanter för svensk golf och de är dessutom de svenskar som ligger näst bäst till på världsrankingen just nu, säger förbundskapten Katarina Vangdal.

Pernilla Lindberg och David Lingmerth har funnits med i verksamheten sedan SGF inledde sin OS-satsning 2011 och fått ta del av det stöd förbundet erbjuder potentiella OS-deltagare. Genom att SOK nu har tagit med dem i sitt Topp och Talangprogram så får de även ta del av de resurser som SOK erbjuder i form av skräddarsytt stöd för aktiva inom de olympiska idrotterna som bedöms ha potential att nå medaljkapacitet på OS.

I dagsläget ligger Henrik Stenson och Anna Nordqvist bland topp 15 på världsrankingen vilket innebär en direktkvalificering till OS. Bland övriga svenskar på världsrankingen är det alltså just nu Pernilla Lindberg (87:a) och David Lingmerth (57:a) som är aktuella för de svenska OS-platserna. Startfältet består av 60 damer och 60 herrar och baseras på världsrankingen den 11 juli 2016, dock maximalt fyra spelare per land.

För mer information, vänligen kontakta:
Katarina Vangdal, förbundskapten Svenska Golfförbundet, 0708-58 42 01

Högupplösta bilder (får användas fritt och utan kostnad, ange fotograf Göran Söderqvist):

Ytterligare fakta:

På International Golf Federations hemsida kan man få en bild av startfältet om det vore OS i dag. Listorna, som är en filtrerad världsranking med maximalt 4 spelare per land, uppdateras i samma takt som den officiella världsrankingen uppdateras.

För mer information om golfen i OS och golfarna i SOK:s Topp och Talangprogram: