Solheim Cup 2019 till Skottland

Sverige och Bro Hof Slott förlorade kampen om att få arrangera Solheim Cup 2019. Skotska Gleneagles får damgolfens största evenemang, matchen mellan Europa och USA. En besvikelse för Björn Örås, ägare till Bro Hof Slott, för Svenska Golfförbundet och för Annika Sörenstam.

Sverige hoppades att få Solheim Cup genom att ha en anläggning i högsta Europaklass, världens bästa spelare genom tiderna som kapten på hemmaplan och Sveriges insatser i Solheim Cup som trumfkort. Sverige har haft spelare i samtliga lag som mött USA sedan starten 1992, fem gånger (!) svenska kaptener och två gånger arrangerat tävlingen, 2003 i Barsebäck och 2007 i Halmstad.

”För min del skulle det självklart ha varit kul att se Solheim Cup i Sverige och på Bro Hof, som bara ligger fem minuter från där jag växte upp. Men grattis till Gleneagles och Skottland. Det kommer att bli en spännande tävling på en fantastisk bana”, säger Annika Sörenstam, världens genom tiderna bästa damgolfare och i år assisterande kapten för Europa.

”Självklart är jag besviken över att vi inte fick Solheim Cup. Jag vet att vi hade gjort ett fantastiskt bra jobb med en bana som är en tuff utmaning och en anläggning gjord för stor publik. Men det är svårt att få stora arrangemang till lilla Sverige när inte staten är med och garanterar evenemanget”, säger Björn Örås, som får glädja sig åt att Nordea Masters på herrarnas Europatour är tillbaka på Bro Hofs Stadium Course 2016.

Gleneagles kampanj, massivt uppbackad av skotska staten genom Visit Scotland, segrade för att man kunde garantera större intäkter till Ladies European Tour (LET), men Skottland har inte heller arrangerat tävlingen sedan år 2000 och har en LET-spelare i Catriona Matthew som nu anses given som kapten 2019. Gleneagles arrangerade också herrarnas motsvarighet, Ryder Cup 2014.

”Det är värt mycket för golf som idrott att det arrangeras stora tävlingar i Sverige, men de största ekonomiska vinsterna tillfaller samhället som drar nytta av skatteintäkter besökarna genererar. Detta förstår man i andra länder som bygger ansökningar på stöd från besöksnäringen, men detta går inte här. Konsekvensen blir att vi fortsatt missar många arrangemang trots att Sverige är väl kvalificerat, för idrottsrörelsen kan inte ensamt stå för risken”, säger Gunnar Håkansson, Svenska Golfförbundets generalsekreterare.

Läs mer på www.golf.se och www.ladieseuropeantour.com

För ytterligare info, kontakta:

Björn Örås, Bro Hof Slott, tel nr: 070-526 79 97, e-post: bjorn.oras@brohofslott.se

Gunnar Håkansson, Svenska Golfförbundet: tel nr 08-622 15 00, e-post: gunnar.hakansson@golf.se