Solheim Cup-profiler till Ingarö Ladies Open

När LET Access Series besöker Ingarö GK och dess ängsbana 25 till 27 juli, kommer startfältet innehålla två svenska Solheim Cup-profiler, Charlotta Sörenstam och Jacqueline Hedwall.

Charlotta Sörenstams spelarkarriär innehåller seger på LPGA-tour vid Standard Register PING år 2000 och hon vann även Ängsö Ladies Open på svenska Telia Tour 1992 som amatör. Ytterliggare en proffsseger från asientouren finns på Charlottas meritlista.

-Jag ska spela två tävlingar i Sverige, Elitserien och Ingarö, det känns underbart att befinna sig i Sverige under den varmaste perioden i Orlando. Att sista veckan spenderas i stockholmstrakten är pricken över i, säger Charlotta Sörenstam.

1998 spelade Sörenstam i det Solheim Cup-lag som innehöll sex svenska spelare och en kapten, spelplatsen var Jack Nicklaus skapelse Muirfield Village i USA. Charlotta tog 1.5 poäng för Europa och spelade i par med Laura Davies vid båda dessa matcher, men Europa förlorade det året.

-Jag tar semester från jobbet och kommer att spela 14 rundor golf under 13 dagar! Hoppas att min fysträning har förberett mig för det. Målsättningen med Ingarö Ladies Open är en topp tio-placering, säger Charlotta Sörenstam.

Jacqueline Hedwall har ännu inte spelat Solheim Cup, men hon gick caddie åt syrran Caroline när Solheim Cup avgjordes till Europas fördel 2011 på Killene Castle. När det på söndag eftermiddag vände till Europas fördel var hon mitt i avgörandet när Caroline tog den avgörande poängen för Europa på 18:e green.

Jacqueline har i år gjort debut på Ladies European Tour (LET), hon gör det efter en amatörkarriär fylld av framgångar. Hon har varit med och tagit Lag-EM-guld som flickspelare och två gånger som damspelare. Hon avslutade sin amatörkarriär med att spela collegegolf för Louisiana State University (LSU) under fyra år. Nu är det dock den egna proffskarriären som står i fokus och siktet är högt ställt.

LET-film om Jacqueline

Självklart finns även hemmaspelaren och värdinnan Elin Emanuelsson med i startfältet, hon tappade sin status på LET inför i år och spelar LET Access Series för att ta sig tillbaka till europeisk damgolfs finrum.

120 spelare gör upp om 30 000 EURO i total prissumma. Du som inte har möjlighet att följa tävlingen på plats kan göra det via nordeatour.se, Facebook och Twitter, med dagliga uppdateringar.

Ett sammadrag av tävlingen kommer dessutom att sändas i efterhand, på Viasat Golf och Eurosport.

Marie Lilja, VD Ingarö Golf och tävlingsansvarig, 070-870 25 11.
Roger Andersson, kommunikationsansvarig Nordea Tour, 070-634 50 12.

Nordea Tour är Sveriges professionella golftour för damer och herrar, och det är framtidens golfstjärnor som spelar här. Touren har funnits sedan 1984 och arrangeras av Svenska Golftourerna AB, som ägs av PGA Sweden och Svenska Golfförbundet. Touren har fostrat de svenska stjärnorna som tävlar på världens olika tourer.