Sörenstam lanserar ny golftävling i Sverige

ANNIKA Invitational Europe är namnet på Sveriges nya internationella topptävling i golf. Bakom tävlingen står Annika Sörenstam, världens genom tiderna främsta damgolfare.

– Jag vill motivera unga tjejer att satsa på golf och även kunna hjälpa dem bli så duktiga som det bara är möjligt. När tanken på en tävling i Europa dök upp så var Sverige ett självklart val. Jag har länge haft ett önskemål att utöka min satsning på juniorgolf i Sverige, säger Annika Sörenstam.

ANNIKA Invitational Europe är en tävling av högsta internationella klass för juniorer. Annika Sörenstam startade den i USA 2009 och 2011 tog Annika sin tävling även till Asien. 2012 är det Europas tur.

Tävlingen spelas på Linköpings Golfklubb 31 augusti till 2 september 2012 och avgörs över 54 hål slagspel med 78 deltagare från europeiska länder. Annika kommer att finnas på plats för att också ge spelarna del av sina erfarenheter om hur man satsar för att nå toppen. 89 segrar världen över, Bragdguldet, Jerringpriset och flera gånger utsedd till världens främsta idrottskvinna finns på meritlistan. En ”lärare” värd att lyssna på.

ANNIKA Invitational Europe är ett samarbete mellan ANNIKA Foundation, Svenska Golfförbundet (SGF), Skandia och Linköpings GK.

– För oss på Skandia är ANNIKA Invitational Europe en del av vårt långsiktiga arbete att stödja flick- och damgolf. Vi vill vara med och skapa en bra internationell flicktävling, säger Skandias sponsorchef Ing-Britt Ekberg.

Svenska Golfförbundet, Skandia och ANNIKA Foundation samarbetar också sedan tidigare kring ANNIKA Cup, en lagtävling för flickor 13–16 år, där de högst rankade flickorna i sin åldersgrupp i Sverige tävlar.

Magnus Grankvist, ansvarig för juniortävlingar på Svenska Golfförbundet, ser stora fördelar i flerpartssamarbetet och med ANNIKA Invitational Europe i Sverige:

– Vi är stolta och glada över samarbetet med Annika. Tävlingen uppmärksammar svensk flickgolf. Det är en spetsaktivitet men med aktiviteter i Golfsverige fram till tävlingen kan vi sätta fokus på svensk flickgolf även ur ett bredare perspektiv. Det blir en bra tävling för svenska spelare som får delta. Med samarbetet med ANNIKA Foundation och det amerikanska juniorgolfförbundet garanteras möjligheten för svenskor att spela tävlingar i USA. För det krävs att vi arrangerar bra internationella tävlingar i Sverige.

För Linköpings GK fortsätter traditionen med att arrangera golftävlingar av klass. Scandinavian Enterprise Open har arrangerats här och fler stora tävlingar kommer:

– Fantastiskt roligt för vår klubb, men också för Linköping som idrottsstad. ANNIKA Invitational Europe och lag-EM för flickor som vi arrangerar 2013 är viktigt för att säkra intresset för golf bland ungdomar, säger Linköpings GK:s ordförande Carl-Stephan Rundquist.

För mer information kring ANNIKA Invitational Europe – klicka här

Kontaktpersoner:
Carl-Stephan Rundquist, ordförande Linköpings GK. Tel 070-348 60 60, e-post: cs.rundquist@comhem.se
Magnus Grankvist, ansvarig för juniortävlingar SGF. Tel 08-622 15 88, e-post: magnus.grankvist@golf.se
Eva Herder, Annikas manager IMG. Tel 08-506 224 45, e-post: eva.herder@imgworld.com