Speldatum klart för Helsingborg Open

Helsingborg Open i golf blev en framgång både idrottsligt och publikt. De fyra tävlingsdagarna kom drygt 24 500 besökare för att se världseliten spela golf i den nya europatourtävlingen på Vasatorps Golfklubb. Nu är det klart att tävlingen behåller sitt tävlingsdatum vecka 36, 4–7 september.

Helsingborg Open blev Sveriges comeback på damernas europatour som inte sett en svensk tävling sedan 2008. Spelare, partners, publik och arrangörer är nöjda. Tävlingen seglade direkt upp som den rankingmässigt tredje största i Europa med Solheim Cup-stjärnorna Caroline Hedwall och Anna Nordqvist, samt världsspelare som IK Kim, Christina Kim och Laura Davies i startfältet.

– Vi är jättenöjda med den här starten för tävlingen och har fått mycket bra respons för allt jobb. Nu vet vi att vi även nästa år spelar veckan före majortävlingen Evian Championship. På sikt vill vi dock gärna se att Helsingborg Open går mitt i sommaren med tanke på publikunderlaget i Skåne då, säger projektledaren Beth Engblom på Svenska Golfförbundet.

Även Helsingborgs kommun och Region Skåne är nöjda med den uppmärksamhet evenemanget har fått och på så sätt lyft fram destinationen Helsingborg. Vasatorps Golfklubb har fått möjlighet att både nationellt och internationellt via TV-produktionen fått visa sin Tournamnet Course.

– Det var en bra tävling som gav inte minst medial uppmärksamhet till Helsingborg och Skåne. Vi ser framemot nästa år och att tillsammans med Svenska Golfförbundet och övriga intressenter lyfta evenemanget och engagemanget ytterligare ett steg, säger Johan Lundell, ansvarig för evenemang i Helsingborgs kommun.

Läs mer om Helsingborg Open på www.helsingborgopen.com

För ytterligare information, kontakta gärna Beth Engblom, telefon 08-622 15 00 eller e-post beth.engblom@golf.se