Stenson årets manlige idrottare

Henrik Stenson utsågs till 2016 års manlige idrottare under Idrottsgalan i Globen på måndagskvällen. Stenson som i december blev Svenska Dagbladets bragdmedaljör fick på galan nu ta emot guldmedaljen ur tidigare bragdmedaljören Tony Rickardssons hand.

Henrik Stensons säsong var fenomenal. Segern i The Open, Sveriges första så kallade majorseger, på herrsidan. Han vann med ett spel som knäckte inte bara alla motståndare, utan även rekord i golfens historieböcker. Silvermedalj i OS, spel i Ryder Cup och så totalsegern på Europatouren fullbordade säsongen på bästa tänkbara sätt.

–  Jag vill tacka mitt team som alltid är med mig och som är en stor del av framgångarna. Jag hoppas också att få stå här vid fler tillfällen, sade Henrik när han blev Årets manliga idrottare. Bara för att direkt vända och även få SvD:s guldmedalj och kommentera med humor att ”det gick fort”.

Henrik var också nominerad i kategorin Årets prestation, men den utmärkelsen gick till cyklisten och OS-guldmedaljören Jenny Rissveds. Henriks coach Torsten Hansson var nominerad i kategorin Årets ledare, men den utmärkelsen fick Lars Lagerbäck.

Det finns förstås lovande talanger bakom Henrik Stenson. Golfen fick ytterligare belöning på Idrottsgalan då Linnéa Johansson, Fredrik Niléhn och Tim Widing belönades med Riksidrottsförbundets elitidrottsstipendium.

Precis som i The Open och i OS blev det en kamp in i det sista mellan två suveräna idrottare i Radiosportens omröstning Jerringpriset. Precis som i OS fick Henrik ge sig på upploppet, den här gången blev hindret ryttaren och OS-silvermedaljören Peder Fredricson. Grattis Peder och ridsporten!

Foto: Göran Söderqvist

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 460 klubbar och 486 631 medlemskap fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Efter 112 år gjorde golf comeback som olympisk sport i Rio 2016 där det blev silvermedalj för Henrik Stenson. Läs mer på golf.se.

Citat

Henrik Stenson