Stenson belönad med golfens finaste utmärkelse

I samband med Svenska Golfförbundets (SGF) årliga förbundsmöte tilldelades världstrean Henrik Stenson golfens finaste utmärkelse, Erik Runfelt-medaljen.

Henrik Stenson tillhör därmed den exklusiva skara på endast sju personer som tilldelats Erik Runfelts medalj. De övriga är Prins Bertil som var hedersordförande i SGF, förre generalsekreteraren Bengt Lorichs, Annika Sörenstam, Sven Tumba, Göran Zachrisson och Barsebäcks G&CC:s ägare och starke man, Gösta Carlsson. Medaljen togs emot av Henrik Stensons coach Torsten Hansson då Henrik spelar tävling i Kina.

Vilka som tilldelas Erik Runfelt-medaljen bestäms av Guldklubben, som består av personer som tilldelats olika förtjänsttecken inom golfen. I statuterna står bland annat detta om ändamålet:

Att belöna/hedra en enskild person för insatser som haft stor betydelse för svensk golfsport, gärna med anknytning till vår sports långa och hedrande historia och den sportsmanship som utgör fundamentet för allt golfspel.”

Henrik Stenson hade ett exceptionellt 2013 då han vann en historisk dubbel i form av FedEx-slutspelet i USA och Europatourens Race to Dubai. Utmärkelserna för detta har varit många. Årets manliga idrottare och Jerringpriset på idrottsgalan. Årets Golfare, Kungamedaljen i åttonde storleken och nu alltså Erik Runfelt-medaljen.

Svenska Golfförbundet firar 110 år som idrottsförbund och på förbundsmiddagen delades även ut en mängd andra priser och utmärkelser till golfklubbar, ledare och spelare. Alla dessa finns att läsa om här